اخبار

گزارش همایش ترویج و معرفی محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران (کودهای غیرتکلیفی) درتاریخ 97/01/22

مقدمه :

اهمیت کودهای غیرتکلیفی (غیریارانه ای) در کنار کودهای تکلیفی درارتقاء تولیدات بخش کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و این امر درحالی است که کارگزاران به عنوان خط مقدم ارتباط با کشاورزان نقش بسیار مهمی در انتقال دانش مربوط به چگونگی استفاده از کودهای کشاورزی بخصوص کودهای غیرتکلیفی (غیریارانه ای) به کشاورزان هر منطقه دارند و هرچه دانش و اطلاعات فنی کارگزاران در زمینه انواع کودهای کشاورزی به روز ، بهینه و بالاتر از کشاورزان باشد به همان اندازه راهنمایی و جهت دهی کشاورزان از سوی کارگزاران در زمینه استفاده بهینه از کودهای کشاورزی و بکارگیری کودهای کشاورزی متناسب با نیازهای هر منطقه می تواند در افزایش تولید تاثیر گذار باشد. با توجه به این موضوع و اهمیت و ضرورت ترویج و معرفی محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بخصوص کودهای غیریارانه ای ( غیرتکلیفی)  ، همایش ترویجی  وآموزشی یک روزه ترویج و معرفی محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با حضور کارگزاران فعال تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران و 10 شرکت تولیدکننده کودهایی غیریارانه ای (غیرتکلیفی) تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی مازندران در تاریخ  22/1/97 برگزار شد.

هدف:

هدف از برگزاری این دوره آموزشی افزایش دانش و اطلاعات فنی و ارتقاء مهارتهای حرفه ای کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران در زمینه ترویج و معرفی سبد کودی غیریارانه ای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و همچنین تولیدکنندگان و معرفی تولیدات شرکت های تولید کننده تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در راستای تولید کودهای غیریارانه ای و به تبع آن انتقال آن به  کارگزاران فعال استان مازندران بوده است.

مخاطبان « شرکت کنندگان در همایش » :

افراد حاضر در همایش شامل کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران اعم از کارگزاران بخش خصوصی ، شرکت های تعاونی روستایی ، شرکت های تعاونی مشاوره ای خدمات فنی و مهندسی کشاورزی و شرکت های تعاونی تولیدی بخش کشاورزی بوده اند.

تعداد افراد شرکت کننده در همایش:

 در این همایش در مجموع 150 نفر شامل 110نفر کارگزار ، 20 نفر پیمانکار تولید بذر و 20نفر  از مدیران ، مسئولان ، کارشناسان و نمایندگان شرکتهای تولید کننده کودهای غیر یارانه ای تحت پوشش خدمات حمایتی کشاورزی حضور داشته اند.

مدرسان همایش :

در این همایش نمایندگان و مدیران شرکت های فن آوران زیست طبیعت گرا ، رهپویان صنعت پرشین ، آلکان ، سروین آسیا، کیمیا اکسیر شرق ، کیاسبز کوشا کود ، گوهر زای یزد و بهسان نوپا برای کارگزاران حاضر در همایش پیرامون معرفی تولیدات خود در زمینه کودهای غیریارانه ای توضیحات مبسوطی را ارائه دادند.

شرحی مختصری از اجرای همایش ترویج و معرفی محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران:

این همایش با بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و قرائت زیارت خاصه حضرت امام رضا(ع) و تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) و تبریک به مناسبت در پیش بودن عید سعید و مبعث توسط مجری همایش آغاز شد.

در ادامه این همایش مهندس مجید سلطانی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با عرض خیرمقدم و خوشآمد به تمامی حاضرین در همایش اعم از کارگزاران ،کارشناسان و مدعوین و تولیدکنندگان کودهای غیر یارانه ای تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، مهندس دلاور حیدرپور رئیس محترم سازمان جهادکشاورزی مازندران و مهندس عنایتی مدیر زراعت و مهندس شکوهی مدیر باغبانی و تمامی مسئولان وکارشناسان حاضر در جلسه هدف از برگزاری این همایش با حضور کارگزاران فعال تحت پوشش و تولیدکنندگان را ارتقاء دانش فنی کارگزاران در زمینه آشنایی و کاربرد انواع کودهای غیر یارانه ای (غیرتکلیفی) اعلام کرد و افزود خوشبختانه با حمایت های صورت گرفته از سوی مدیرعامل و اعضاء محترم هیأت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مهندس حیدرپور ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی در سال 1396 حدود 115هزار تن انواع کودکشاورزی برای بخش کشاورزی مازندران تامین و تدارک شد که از این میزان حدود 105هزار تن توسط 270 کارگزار تحت پوشش در بین کشاورزان متقاضی استان توزیع شد و بقیه برای مصارف بهاره ذخیره سازی گردید.

وی اضافه کرد از آنجائیکه کارگزاران در خط مقدم تولید و خودکفایی عرصه تولیدات غذایی قرار دارند بنابراین ارتقاء آگاهی و افزایش اطلاعات و دانش فنی آنان و انتقال آن به کشاورزان مخاطب بخصوص در زمینه کودهای غیرتکلیفی می تواند زمینه افزایش تولیدات زراعی و باغی را به لحاظ کمی و کیفی فراهم آورد که در این همایش به حول و قوه الهی درصدد آن هستیم که این هدف محقق گردد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ارتباطی 1559 در استان مازندران و ثمرات و فواید این سامانه و باشگاه کشاورزان افزود ایجاد باشگاه کشاورزان و راه اندازی سامانه ارتباطی 1559 در کنار فعالیت های رایج شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بخصوص ارائه اطلاعات دقیق هواشناسی کشاورزی و ارائه تسهیلات لازم برای آزمایش خاک و سایر خدمات می تواند راهگشای کشاورزان استان و تسریع تولیدات بخش کشاورزی بیش از سالهای گذشته باشد که دراین زمینه از تمامی کارگزاران ، کارشناسان و کشاورزان استان انتظار داریم با مراجعه به این سامانه و عضویت در باشگاه کشاورزان از خدمات آن بهره مند شوند.  وی همچنین افزود یکی از مهمترین کارکردهای باشگاه در حال حاضر میتواند معرفی کودهای غیریارانه ای با کیفیت برای کشاورزان متقاضی در استان باشد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران در دامه مباحث خود اهمیت حمایت از کالای ایرانی مورد نیاز برای کشاورزان استان مازندران را یادآور شدند و افزودند به حول و قوه الهی در حال حاضر فضای مناسب  برای تولید ، عرضه و توزیع انواع و اقسام کودهای یارانه ای و غیر یارانه ای تولید داخل توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مهیا شده است که در این زمینه از کارگزاران تحت پوشش انتظار می رود در این موضوع با جدیت وارد شوند .

در ادامه این همایش ؛جناب آقای مهندس دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با برشمردن اهمیت و ضرورت های مصرف بهینه انواع کودهای کشاورزی در افزایش تولیدات زراعی و باغی و با اشاره به نقش و جایگاه ویژه کارگزاران توزیع کننده نهاده های کشاورزی در سطح استان مازندران افزودند کارگزاران تحت پوشش نباید فقط به عنوان توزیع کننده صرف نهاده های کشاورزی عمل نمایند بلکه در این زمینه باید علاوه بر توزیع انواع کودهای کشاورزی به عنوان کارشناس و مروج در راهنمایی کشاورزی در چگونگی کاربرد و استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی و بخصوص انواع کودهای یارانه ای و غیریارانه ای کشاورزی در کنار آنها قرار گیرند. وی اضافه کرد کود مورد نیازکشاورزی  باید همیشه به اندازه کافی در انبارهای کارگزاران وجود داشته باشد و در این زمینه کشاورزان منطقه هیچ گونه دغدغه ای نداشته باشند.

وی با تقدیر از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تنوع بخشی به تامین و توزیع نهاده های کشاورزی بخصوص انواع کودهای کشاورزی از 7 محصول رایج به 42 نوع کود یارانه ای و غیریارانه ای و حمایت از تولیدکنندگان برتر کودهای یارانه ای داخلی افزود در حال حاضر تمامی کودهای مورد نیاز کشاورزان توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین و توسط شبکه کارگزاری در بین کشاورزان استان توزیع می شود و در سال 96 هم علیرغم محدودیت هایی که  وجود داشت اما با همکاری و مساعدت ویژه ستاد مرکزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی 125درصد از سهمیه کود مربوط به استان مازندران تامین و در بین کشاورزان توزیع شد که جای قدردانی دارد.

وی در ادامه نقش کارگزاران را در استفاده بهینه از انواع کودهای کشاورزی بسیار خاص اعلام کرد وافزود کارگزاران تحت پوشش این نکته را به خاطر بسپارند که تمامی فعالیت های آن پایش و رصد شده بنابراین باید در خدمت بخش کشاورزی باشد و کودهای با کیفیت بالا که دارای مجوز شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و موسسه تحقیقات خاک و آب می باشند را در بخش کشاورزی استان مازندران توزیع نمایند.

 وی همچنین از تولید کنندگان کودهای تکلیفی ( غیریارانه ای ) خواست کودهای با کیفیت بالا که دارای بیشترین کارایی می باشند را با قیمت مناسب در اختیار کارگزاران و کشاورزان قرار دهند که اگر اصل کیفیت بالا وقیمت مناسب و کارائی تولیدات را مد نظر قرار دهند قطعاً با استقبال خوب کشاورزان مواجه خواهند شد.

شرکتهای تولیدی که در همایش به معرفی محصولات خود پرداختند:

  • شرکت فن آوران زیست طبیعت گرا
  • شرکت رهپویان صنعت پرشین
  • شرکت صنایع کشاورزی کشتکار سروین آسیا
  • شرکت آلکان
  • شرکت کیمیا اکسیر شرق
  • شرکت کیاسبز آشیان کوشا کود
  • شرکت گوهرزای یزد
  • شرکت بهسان نوپا کود مخلوط شیمیایی مایع منطقه آزاد بندرانزلی

برگزار کننده و مکان کارگاه آموزشی:

برگزار کننده اصلی همایش ترویج و معرفی محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران با همکاری وحمایت شرکت فن آوران زیست طبیعت گرا بوده که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران برگزار شد.

مدت و زمان برگزاری کارگاه آموزشی:

مدت همایش ترویج ومعرفی محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران یک روزه بوده که در تاریخ 22/1/97 در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران برگزار گردید.

نتایج کارگاه آموزشی:

نتایج حاصل از همایش ترویج و معرفی محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به شرح ذیل بوده است:

  1. گردهم آمدن کارگزاران فعال تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران و ایجاد روحیه انس و الفت و بهره گیری از تجارت همدیگر در بین کارگزاران در راستای ترویج و معرفی محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی.
  2. معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی غیرتکلیفی ( غیریارانه ای) در بین کارگزاران تحت پوشش در استان مازندران.
  3. آشنایی تولیدکنندگان کودهای غیرتکلیفی (غیریارانه ای) تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با کارگزاران توزیع در سطح استان مازندران.
  4. ایجاد فرصت لازم برای ترویج و معرفی کودهای غیرتکلیفی و غیریارانه ای جهت تولید کنندگان کودهای غیریارانه ای.
  5. معرفی کودهای غیریارانه ای مورد استفاده در بخش کشاورزی و چگونگی کاربرد آنها.
  6. انتقال آخرین اطلاعات و دانش های لازم مربوط به انواع کودهای کشاورزی غیرتکلیفی و چگونگی کاربرد آنها به کارگزاران با هدف  انتقال آنها به کشاورزان بهره بردار.

 


اخبار برگزیده