اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اردبیل، 

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: همه می‌بایست دست در دست هم دهیم و نگذاریم که منافع و درآمد کشاورزان به خاطر نوسان بازار و ناهماهنگی در مرحله تولید، به مخاطره بیفتد.

عباس کشاورز که در آستانه سفر رییس جمهوری برای افتتاح چند طرح کشاورزی، به استان اردبیل سفر کرده است، روز سه‌شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان پارس‌آباد مغان افزود: افزایش تولید و به طبع آن افزایش میزان درآمد سرانه خانوارهای روستایی و بهره برداران، مهمترین وظیفه و رسالت مسوولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی است.

وی با تاکید بر اجرای برنامه‌های کشاورزی هوشمند، خواستار توجه جدی و مدیریت علمی در عرصه صادرات محصول، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و نیز عرضه و تقاضا در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی شد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به توجه جدی خود کشاورزان، دست اندرکاران تولید و بهره برداران این حوزه به وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در امر تولید یک محصول بیان کرد: اگر فناوری تولید و صنایع تبدیلی در داخل استان ایجاد شود، کشاورزان می‌توانند محصولی را بیش از تقاضای بازار جهت تامین خوراک این کارخانه‌ها تولید کنند.

وی در ادامه به ظرفیت استان اردبیل برای صادرات محصولات تولیدی کشاورزی به کشورهای همسایه از جلمه آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و آسیای میانه بسیار بالا عنوان کرد و گفت: این استان می‌تواند در تولید یک محصول خاص مثل گوجه فرنگی برنامه‌ریزی بازار خوبی در این کشورها به دست بیاورد.

کشاورز افزود: خوشبختانه استان اردبیل با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب زمینی و آماده‌سازی بستر مناسب صادرات، در زمینه زراعت سیب زمینی موفق عمل کرده و قیمت کنونی این محصول هم متعادل بوده و موجب رضایت نسبی تولید کننده و مصرف کننده شده و امیدواریم که این وضعیت در مورد سایر محصولات کشاورزی نیز در استان محقق شود.

وی از کشاورزان استان اردبیل خواست که بدون پیش‌بینی تقاضا تولید و کشت نکنند و با توجه به قانون عرضه و تقاضا، هوشمندانه اقدام وارد تولید انبوه محصولات کشاورزی شده و دولت را در تولید محصولات استراتژیک یاری کنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: دولت تولیدات کشاورزان در برخی از محصولات استراتژیک از جمله گندم، دانه‌های روغنی و چغندر قند را به هر میزان که باشد، به صورت تضمینی خریداری می‌کند ولی برخی مواقع کشاورزان بدون در نظر گرفتن میزان تقاضای داخلی و یا بدون اطلاع از وضعیت صادرات، اقدام به تولید بیش از حد و اندازه یک محصول کرده و امرار معاش خود را به خطر می اندازند.

وی تولید انبوه گوجه فرنگی و هندوانه مغان در سال زراعی گذشته را به دلیل تقاضای کم بازار این محصولات از جمله آسیب‌های بی توجهی کشاورزان به وضعیت بازار ارزیابی کرد و گفت: خریداران محصول تولیدی را به قیمت بسیار پائینی از تولید کنندگان می‌خریدند و همین امر نیز خسارت مالی زیادی را به این عده از کشاورزان و بهره‌برداران وارد کرد.

کشاورز با اشاره به فعالیت موفق و چشمگیر استان اردبیل در گسترش شهرک‌های کشاورزی در این استان افزود: خوشبختانه استان اردبیل در گسترش شهرک گلخانه‌ای بسیار خوب و موفق عمل کرده و بستر مناسبی را برای تولید محصول فراهم کرده است.

وی با بیان این که یک هکتار فضای گلخانه‌ای قابلیت تولید ۵۰۰ تن محصول مثل گوجه فرنگی را دارد، اظهار کرد: احداث شهرک گلخانه‌ای عظیم یک هزار هکتاری در مغان، به آن معناست که ۵۰۰ هزار تن محصول در این مزارع تولید می شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین خواستار ایجاد بستر صادرات محصولات تولیدی در شهرک گلخانه‌ای یک هزار هکتاری مغان شد و بیان کرد: این اقدام بزرگ گامی موثر در تولید ثروت و به کارگیری جوانان تحصیل کرده و بیکار در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی اظهار کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی به خصوص در دشت زرخیز مغان می‌بایست با جدیت دنبال شده و از ظرفیت این خطه در راستای صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود.

کشاورز، دشت مغان را یکی از چهار دشت حاصلخیز و ایده‌آل کشور عنوان کرد و گفت: دشت مغان محور اقتصاد کشاورزی محسوب می شود ولی تا به حال قابلیت‌های این منطقه به درستی شناخته نشده است چرا که زراعت در این منطقه با موفقیت در سطح بالایی همراه است و هیچ وقت کشاورز دچار ضرر و زیان نمی‍شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: دشت مغان یکه‌تاز تولید بذر کلزای زمستانه است و این قابلیت و توانایی، دشت مغان را هم در داخل کشور و هم در سطح دنیا بی نظیر و نمونه کرده است.

اخبار برگزیده