اخبار

روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گزارش داد:

همایش  و افتتاحیه نمایشگاه کود های کشاورزری وارگانیک به عنوان یک حلقه مهم در سلسله مراتب زنجیره تبادل دانش بین،تولیدکنندگان و کارگزاران با حضور120 نفر  از مدیران،محققین، صاحب نظران بخش کشاورزی،کارشناسان و کارگزاران توزیع و فروش نهاده های کشاورزری و شرکت های تولید کننده کود  در خانه طبیعت گرگان برگزار شد.  

ابتدا حبیب الله حسام سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان: نقش نهاده های کشاورزی در تولید را بیان نمودند. و ی تصریح کرد:در بحث کود های یارانه ای، 68 درصد بحث  تامین بازرگانی  کود اوره، و100 درصد کود های فسفاته و پتاسه در استان بر عهده این شرکت است و اگر غفلتی صورت بگیرد، تولید را با چا لش مواجه خواهد کرد و در ادامه افزود: از آنجائیکه گیاهان  به 18 عنصر غذایی نیاز داشته و صرفا 2 عنصر در قالب کود های یارانه ای توزیع می شود و نیز لاجرم باید بدنبال کود های غیر یارانه ای باشیم که در این راستا شرکت خدمات حمایتی  نیز با شرکت های تولید  کود های کشاورزی، قرارداد فروش وکالتی منعقد نموده است  که مهمترین ویژگی  این محصولات کیفیت بالای آنها بوده چرا در روند تولید محصولات هم در مبدا و هم  در مقصد، کنترل کیفی انجام می گیرد وی  همچنین لزوم ایجاد تنوع کودی در سبد کود مصرفی کشاورزان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در حوزه انواع کود های  غیر یارانه ای ، تنوع محصولات از 32 نوع کود به 50 نوع مشتمل از انواع کود شیمیایی، آلی، زیستی و عناصر ثانویه و ریزمغذی‌ها تا پایان سال96 تغییر یافت و برای ایجاد بازار رقابتی کودها، تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی شرایطی را مهیا کنیم که چه ازنظر کمیت و چه ازنظر کیفیت بتوانیم سهم  بازار خود را افزایش دهیم، به همین دلیل شرایط فروش خود را تسهیل کرده و از حا لت نقدی به حالت اعتباری درآوردیم.  و  خاطر نشان کرد: خط قرمز شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، کیفیت کالا است و همه کودهایی که در شبکه این شرکت تامین و توزیع می‌شود، با حاکمیت طرح جامع کنترل کیفی، به صورت مستمر ممیزی و نظارت می‌شود درادامه فرمودند: دفتر مرکزی  شرکت در سال های گذشته با تولیدکنندگان خوش نام و برتر ماشین های کشاورزی  کشور قرارداد فروش وکالتی منعقد نمود تا بهترین و با کیفیت ترین ماشین ها و ادوات کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار دهد وی همچنین در خصوص پائین بودن ضریب مکانیزاسیون  کشاورزی در کشور و استان گلستان مواردی را مطرح نمودند من جمله این که کارگزاران  باید تلاش کنند بعنوان  حلقه واسط این شرکت  و کشاورزان در حد توان و با استفاده از ظرفیت های موجود، کشاورزان محترم استان را ترغیب نمایند. که ماشین ها و ادوات کشاورزی مورد نیاز خود را به سهولت و سرعت با استفاده از تسهیلات بانکی دریافت  نمایند و با وجود بیش از 124 کارگزار در سطح استان شرایط مطلوبی به منظور شناسایی و معرفی کشاورزان وجود دارد.امید است در ارتقاء ضریب مکانیزاسیون استان موثر و اقع شویم .

 

مهندس عباسی، معاونت  بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز با بیان این که کود های آلی و زیستی علاوه بر تامین مواد مغذی برای گیاه ، خواص فیزیکی خاک را بهبود می بخشد و باعث بهتر شدن راندمان تولید کشاورزی در استان می شود. در حال حاضر میزان مواد آلی خاک کشاورزی در استان گلستان کمتر از یک درصد است و به دنبال این هستیم تا بتوانیم میزان مواد آلی خاک را افزایش دهیم وی همچنین  تاکید کرد: خاک ما ضعیف است و دلیل این ضعف نیز کاهش عملکرد در واحد سطح است   و ی همچنین کمبود مواد آلی، توجه نکردن به وضعیت آبیاری، مصرف نامتعادل و مستمر کودهای شیمیایی و استفاده نکردن ازکود های ریز مغذی و آلی  از مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار در ضعف خاک عنوان کرد. و از آنجا که خاک بستر محصولات کشاورزی است و توجه به خاک باید در اولویت قرار گیرد،  بنابراین توصیه می‌شود برای پایه‌گذاری سیستم کشاورزی زیستی در ایران همزمان با توسعه تولید این محصولات در مورد ایجاد زمینه‌های عرضه مطمئن در شبکه توزیع نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد زیرا اقتصادی کردن کشاورزی زیستی برای توسعه و گسترش آن ضروری است.

در ادامه دکتر عباسعلی نوری نیا، دبیر محترم انجمن ارگانیک استان تصریح کرد: استفاده بي رويه از کودهاي شيميايي براي توليد هر چه بيشتر فاقد توجيه اقتصادي و زيست محيطي است. بديهي است مخاطرات زيست محيطي ناشي از مصرف اين کودها، تخريب و تراکم خاکها و کاهش مقدار ماده آلي خاک نيز نقش مهمي در اين رويکرد داشته است. ايده بازگشت به طبيعت و استفاده کمتر از کودها و سموم شيميايي و تمايل فزاينده مردم به استفاده از محصولات ارگانيک سبب توجه بيش از پيش به استفاده از کودهاي زيستي شده است. در ايران نيز به دنبال تغييرات جهاني اقتصاد کود و لزوم توجه به سلامت خاک، محصول و جامعه سبب توجه جدي تر به کودهاي زيستي شده است. توليد و مصرف کودهاي زيستي و آلی در کشور از حدود يک دهه پيش آغاز شده است و آنچه مسلم است در قياس با گذشته جايگاه اين کودها امروزه در کشور ارتقاي فراواني يافته است و در اين مسير فراز و نشيب هاي زيادي به خود ديده است. مجال و باور کافي براي شناساندن چهره واقعي کودهاي زيستي و آلی در کشور بوجود نيامد.  و در این مهم کارگزاران می توانند نقش مهمی را در جامعه مصرف کنند گان ایفا نمایند.

در خاتمه پنل تخصصی با حضور شرکت های تولید کننده و جمعی از  اساتید  و محققین و اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تشکیل شد و در قالب طرح مباحثی کوتاه به مشکلات و چا لش های موجود در بازار فروش کود های کشاورزی در یک محیطی دوستانه  باتبادل نظر  و ارائه راهکار،  پاسخ مخاطبین داده شد و دید گاه روشن از وضعیت موجود این بخش  اقتصادی  پیدا کردند.

اخبار برگزیده