اخبار

.

عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در  گفت  و گو  با ایران: 

کیفیت، خط قرمز ما است و در این زمینه شوخی نداریم

حمایت از تولیدکنندگان داخلی نهاده های کشاورزی به ویژه کود، بذر و ماشین آلات از سیاست های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بوده و این شرکت در همین راستا در سال جاری بیش از 35 نوع انواع کودهای کشاورزی غیر یارانه یی و هم چنین انواع بذور و ماشین آلات را در چارچوب قراردادهای غیرتکلیفی به صورت غیر یارانه یی دراختیار کشاورزان و بهره برداران قرار داده و به عنوان حلقه واسط بین تولیدکنندگان داخلی با مصرف کنندگان عمل می کند.

مهندس حمید رسولی عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در  گفت  و گو  با ایران  درخصوص  تهیه  و توزیع  نهاده های  کشاورزی  در  سالجاری  می گوید:

سال 96 برای تهیه و توزیع نهاده‌های کشاورزی سال بسیار مناسب و موفقی بود به ویژه  در زمینه کودهای کشاورزی که توانستیم نیازهای کشاورزان را به خوبی تامین کنیم، به طوری که بیش از 2 میلیون و 350 هزار تن کود ازت فسفات و پتاس باید تأمین می‌شد که تا پایان بهمن ماه بیش از یک میلیون و 900 هزار تن آن تأمین شد و یک میلیون و 600 هزار تن از آن حمل و در شبکه کارگزاری‌ها قرار گرفت تا برای عرضه روانه بازار شود

وی می افزاید :بخش عمده از کودهای کشاورزی (بیش از 85درصد) تولید داخل کشور بوده و کم تر از 15 درصد نیز با هدف تامین نیاز کشاورزان برای تولید انواع محصولات کشاورزی طی سه فقره مناقصه که در سال جاری برگزار گردید از معتبر ترین تامین کنندگان جهانی کود تامين شده است.

رسولی تاکید می کند : علی رغم محدوديتهاي مالي ،  شرکت توانست به پشتوانه اعتبار تجاری و برند ارزشمند خود و مذاکره فشرده با تامین کنندگان آنان را به پشتیبانی از این برنامه تامین مجاب نموده و بدون هیچ اختلالی در برنامه حمل، تخلیه و بارگیری و ارسال کود به استانها بنحوی عمل کند  .حتی از شرکتهای کشتیرانی به دلیل سرعت عمل در تخلیه دیسپچ دریافت کند.

به گفته وی ، شرکت به تلاش خود برای تامین بموقع و متناسب کود اوره برای کشاورزان ادامه می دهد.

رسولي همچنین مهمترين سياست و برنامه شركت خدمات را حمايت حداكثري از توليدكنندگان داخلي می داند .

وی با تاکید بر اینکه ذخایر استراتژیک کود کشور مناسب است و جای نگرانی برای زارعان وجود ندارد، می افزاید: در مقطعی که هستیم قراراست کارکشت بهاره شروع شود البته  در مناطق گرمسیر شروع شده و میزان مصرف کود در ماههای اسفند تا اردیبهشت به اوچ خود می رسد. اما  در  حال  حاضر با ذخیره 300 هزار تنی انواع کودهای کشاورزی به استقبال  کشت بهاره می‌رویم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به ویژگی های  برنامه تامین و توزیع کود این شرکت که مهمترین آنها تأمین به موقع آن است اشاره می کند و خاطر نشان می سازد: که در سال جاری و در ابتدای کشت پاییزه برای تأمین کود مصرفی در کشت پاییزه، بیش از 200 هزار تن ذخیره داشتیم که با این مقدار وارد مقطع کشت پاییزه شدیم.

رسولی  در خصوص اینکه کود مورد نیاز وارداتی از چه کشورهایی تأمین شده، بیان می کند : پس از تامین بیش از80 درصد نیاز کودی کشور از طریق تامین کنندگان داخلی کسری آن از طریق مناقصات بین المللی از طریق شرکت‌هایی از کشورهای هلند، آلمان، بلژیک، لبنان، بلغارستان  و چین که در مناقصه خرید خارجی ما شرکت کردند، بصورت متنوع واردات کود انجام شد. لذا، برنامه تأمین کود صرفاً از کشور چین انجام نمیشود

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال با تقاضاهای متنوعی از سوی کشاورزان برای خرید کود مواجه شدیم، خاطرنشان می کند: برای 35 نوع کود غیریارانه‌ای با شرکت‌های داخلی قرارداد منعقد کردیم و در مجموع با درنظر گرفتن 7 نوع کود یارانه ای 42 نوع کود کشاورزی از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تأمین و توزیع می‌شود

ضمن اینکه هیچگونه افزایش قیمت هم در زمینه فروش کود به کشاورزان نداشتیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به ضرورت اعمال استانداردهای مطرح به ویژه در مصرف کود کشاورزی اشاره می کند و می گوید: براساس تحلیلهای موسسه خاک و آب در وزارت متبوع، بایستی بیش از 4 میلیون تن انواع کود فسفاته، ازته و پتاسه در کشور مصرف ‌کنیم، در صورتی که کمتر از نصف این مقدار و بسیار کمتر از میانگین مصرف جهانی کود مصرف می‌شود که شناخت کشاورزان از نیاز خاک به گروه های کودی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد

به گفته رسولی، سولفات پتاسیم یکی از موثرترین و هم چنین گران‌ترین کودهای بخش کشاورزی است که ما بیشترین یارانه را به این نوع کود اختصاص داده‌ایم تا ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده رسیده و در تولید محصولات کشاورزی از آن استفاده لازم به عمل آید.

 وی با بیان اینکه  در سال ۸۶ فقط ۲۰ درصد کود مورد نیاز کشور از داخل تامین می شد، تصریح می کند: در آن سال ها بخش عمده کود مورد نیاز بخش وارداتی بود در حالی که هم اکنون بیش از 80 درصد آن تولید داخلی است، هم چنین ایشان در ادامه توضیح دادند که در سال 86 کشور ما واردکننده کود اوره بود در حالی که هم اکنون جزء بزرگ ترین صادرکنندگان اوره در جهان می باشیم.

وی همچنین از فشارهایی که در مورد قیمت کود در بازار وجود دارد خبر می دهد ومی افزاید: به رغم آن که طی سال های اخیر قیمت‌های خرید ما افزایش داشته، اما قیمت فروش به کشاورزان ثابت بوده و وزارت کشاورزی برنامه یی برای افزایش کودهای یارانه‌یی ندارد و دولت حمایت خود را از نهاده‌ها قطع نمی‌کند

 وی در خصوص منابع تامین بذور وارداتی خاطر نشان می کند: امسال توسط شرکت خدمات نزدیک به 80 هزار تن بذور در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که بیش از 99 درصد آن تولید داخل و کم تر از 1 درصد آن وارداتی بوده است. علاوه بر آن منبع تأمین و واردات بذور خارجی به ایران در زمینه دانه های روغنی شرکتهای اورالیس فرانسه، "کی دبلیو اس"، "ان پی زد" و ساتن یونیون آلمان، هایولای استرالیا و دی کلب سوئیس هستند و خارج از این برندها حتی یک گرم هم از هیچ شرکت دیگری بذر وارد نکرده‌ایم، البته ممکن است واردکنندگان بخش خصوصی از سایر کشورها چون هند و ترکیه بذر وارد کرده باشند . 

رسولی همچنین در مورد  کیفیت بذر وارداتی خریداری شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، تصریح می کند: کیفیت خط قرمز ما است و در این زمینه شوخی نداریم.

 وی درخصوص ماشین آلات کشاورزی هم خاطرنشان می کند : در حوزه ماشین‌آلات ، این شرکت در قالب قراردادهای وکالتی بیش از 10 قرارداد را منعقد کرده بطوریکه موجب شده تا امروز ما توانایی در اختیار گذاشتن انواع ماشین‌آلات مرغوب را داشته باشیم . در بحث‌های آموزشی و ترویجی هم پکیج‌های آموزشی را در اختیار کشاورزان قرار دادیم و بیش از 27 کارگاه آموزشی در کشور برگزار کردیم که در برگزاری آن ها از کارشناسان خبره داخلی و خارجی استفاده شده است. حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی هدف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین به سوءاستفاده برخی افراد سودجو از برند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اشاره‌ای می کند و می گوید: متأسفانه برخی افراد در کیسه‌هایی با نام و نشان ما نهاده توزیع می‌کنند که امسال بیش از 30 مورد را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کردیم

وی درخصوص شایعه گران شدن قیمت فروش کودهای شیمیایی به ویژه اوره به کشاورزان بیان می کند: «دولت تدبیر و امید و هم چنین وزارت جهادکشاورزی برنامه یی برای افزایش قیمت فروش کودهای کشاورزی نداشته و بیان مطلب فوق شایعه یی بیش نیست»

به گفته وی ،خوشبختانه طی یک سال گذشته قیمت فروش کودهای یارانه یی به کشاورزان هیچ گونه افزایش نداشته و در ادامه نیز افزایش نخواهد یافت.

 

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ،شرکت خدمات حمایت را بی نقص ترین سیستم بازرگانی در فضای کشاورزی برشمردند که با برنامه تامین و توزیع کود نقش اثرگذاری در این حوزه دارد.

وی با اشاره به اهمیت امنیت غذائی و جایگاه آن در برنامه ششم توسعه کشور، خطاب به کسانی که توجه ویژه وزارت جهادکشاورزی به موضوع تولیدداخلی گندم را نادرست میدانند می گوید: تولید محصولات استراتژیک به ویژه گندم در ایجاد امنیت غذایی کشور بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

وی یادآور می شود : مصرف کودهای کشاورزی 30 الی 70 درصد در افزایش محصول و به تبع آن تامین غذا موثر است. از طرفی  مصرف کود باعث افزایش پروتئین و غنی تر شدن محصولات کشاورزی شده و ازاین طریق اثر مهمی در تغذیه مناسب مردم دارد.

به اعتقاد رسولی ،شرکت خدمات حمایتی همانطور که در رشد و توسعه کشت کلزا در کشور و انتقال دانش فنی کشت کلزا از کشورهای اروپائی به ایران نقش موثر و بی بدیلی داشت در ماموریت های دیگر نیز به موفقیت دست خواهد یافت.

وی ماموریت بعدی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را فرمول نویسی و تامین نیاز کودی کشاورزان بر اساس نسخه دانسته و بر ضرورت  توجه به کودهای آلی و زیستی در کنار کودهای شیمیایی در برنامه توزیعی تاکید می کند چرا که این امر با توجه به ضرورت مصرف انواع کود در تولید محصولات سالم جهت اخذ مجوز سلامت بخصوص برای محصولات صادراتی، نقش  بسزایی دارد.

مدير عامل شركت خدمات حمايتي كشاورزي همچنین در راستاي حمايت از ناوگان دريايي داخلی ايران اعلام نمود که در سال 96 حمل تمامی محمولات دریایی را صرفا با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام دادیم و در سال آینده نیز این برنامه را با قوت تمام دنبال خواهیم نمود.

 

 

اخبار برگزیده