اخبار

.

پس از  تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید و معرفی همکاران  نمایندگان امور ماشین آلات از استانها و توضیحات آقای دکتر امیدی در خصوص این کارگاه  با سخنان جناب آقای مهندس رسولی عضو هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت جلسه آغاز شد.

ایشان توسعه فعالیتها وحضور شرکت در حوزه ماشین آلات را برای جبران  عقب ماندگی شرکت در این حوزه ضروری دانسته و تأکید نمودند در حوزه ماشین آلات امکان فعالیت زیادی وجود دارد و این مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

ایشان در ادامه بیان نمودند که تاریخ  ماشین آلات کشاورزی در ایران بسیار جذاب است. ما در هزاران سال قبل جزو کشورهای پیشرفته بودیم. تا جایی که سیلوها، ابزارهای کشاورزی پیش از میلاد در این سرزمین ایجاد شده است و این روند پیشرفت تا قرون 19-17 ادامه داشته و پس از آن دچار رکود شده است. جالب است که در سال 1300 اولین نمایشگاه کشاورزی ماشین آلات در ایران برگزار شد و اولین تراکتور نفتی سال 1308 وارد کشور شد. در سال 1331 بنگاه توسعه ماشین آلات کشاورزی ایجاد شده و این سیستم با ابزارهای مختلف مدیریتی و مالی به توسعه استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی کمک کرد. شرکت تراکتورسازی تبریز نیز در سال 48 افتتاح شد.  البته  در سالهای اخیر تولیدکنندگان داخلی ماشین آلات و ادوات کشاورزی در راستای جبران این ضعف تلاش زیادی داشتند.

ایشان جهت توسعه این امر مهمترین چالش ها را به این شرح برشمردند:

1- اندازه قطعات و اراضی ما که روز به روز کوچک تر می شوند.

2- کمبود سرمایه و نرخ بالای بهره بانکی

3- ضریب پائین مکانیزاسیون (6/1 رسمی، البته آمار دیگر 3/1 است) در اراضی کشاورزی

4- ناوگان ماشین آلات کشور کهنه و فرسوده است.

5- مارک ها و برندهای کم کیفیت وارد کشور شده و خدمات پس از فروش هم ندارند.

6- نیاز به تکنولوژی که جای گزین نیروی انسانی با مهارت های خاص شود.

7- شبکه های فروش و توزیع و خدمات پس از فروش قوی و توسعه یافته  در این زمینه نداریم.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای کمک به رفع این چالش ها قصد کرد وارد این بخش شود. هیات مدیره شرکت مباحث زیادی در این زمینه داشت. بنگاه  ماشین آلات در سال 83 منحل شد و ظرفیت مهمی در این بخش منفعل گردید. به همین خاطر تغییر مدیریت مهمی در این بخش داشتیم و قصد داریم شبکه کارگزاران

توزیع نهاده های کشاورزی را دراین زمینه فعال کنیم و حوزه هایی که جای خالی زیادی هست پر کنیم.  توزیع محصولات  تولید داخل ماشین آلات و ادوات کشاورزی برای ما  اولویت است مگر آنکه نمونه داخلی وجود نداشته باشد. کیفیت خط قرمز است و خدمات پس از فروش را جدی گرفته و با شرکتهایی همکاری می کنیم  که خدمات پس از فروش داشته باشند. قصد ما ورود جدی به این عرصه است و این پیام را می خواهیم به کشاورزانمان برسانیم

برای اتصال این حلقه های بین کشاورز و تولیدکننده، ما توان خوبی داریم همانطور که در حوزه کود توانستیم پتانسیل تولیدداخلی را بالفعل کرده و ارتباط خوبی را برقرار کنیم.

در پایان ایشان اقدامات ضروری را در شرایط فعلی به این شرح تبیین نمودند:

1- اطلاعاتمان را در این حوزه بروز کنیم.

2- همه ما باید بازاریاب ماشین آلات و ادوات کشاورزی باشیم.  

3- تولیدکنندگان طرف قرارداد در تهیه بروشور و کاتالوگ و اجازه بازدید عمومی کارگزاران و کشاورزان از کارخانجات همکاری جدی داشته باشند.

4- تجربه موفق جشنواره های فروش کودهای شیمیایی  را به ماشین آلات و ادوات کشاورزی توسعه دهید. قطعاً این کار شور و شوق خوبی میان کارگزاران ایجاد می کند. برنامه تشویقی ویژه یی نیز برای کارگزاران بگذارید.

5- تولیدکنندگان ماشین آلات را به جلسات معرفی سبد محصولات که تاکنون 28 دوره  آن برگزار شده، دعوت کنید.

6- امسال 7 دوره نمایشگاه شرکت کردیم از این پس تولید کنندگان طرف قرار داد بخش ماشین آلات را هم با خود همراه کنید.

7- از ظرفیت های سیستم بانکی و موسسات معتبر جهت تأمین اعتبار خرید برای کشاورزان استفاده کنید.

8- کشاورزان پیشرو را در مراسم های معرفی محصولات دعوت کنید.

9- سیستم های پیامکی ستادی و استانی را برای خبررسانی این موضوع استفاده کنید. همین طور در کانال تلگرام پیام های مناسب بگذارید.

10- شورای عالی ماشین آلات را نظیر کود راه اندازی کنید و از ظرفیت های آن استفاده کنید.

11- برنامه ماشین آلات را به جهت اهمیت شخصا ابلاغ نمودم.

12- نظام ارزیابی برای استان ها در این حوزه بگذارید.

13- از دوستان تولیدکننده دعوت می کنیم از این ظرفیت استفاده کنند ما دنبال انجام وظایف سازمانی و اجتماعی خودمان هستیم.

در ادامه جلسه آقای مهندس نامی رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی ضمن قدردانی از شرکت به جهت قصد حضور در غرفه توزیع این محصولات ، ابراز امیدواری کردند که در آینده نزدیک ثمرات این حضور و فعالیت شرکت در این زمینه منجر به شکوفایی و رونق تولیدکنندگان داخلی ماشین آلات و ادوات کشاورزی و افزایش رضایت کشاورزان گردد .

این کارگاه با برگزاری نشست های تخصصی و آموزشی توسط مدیریت ماشین آلات و ادوات کشاورزی و با حضور نمایندگان استانها طی 2 روز ادامه یافت.


اخبار برگزیده