اخبار

.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی همدان:

سطح زیرکشت کلزا در همدان به ۴ هزار هکتار افزایش می‌یابد

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سطح زیر کشت کلزا به ۴ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

نسخه قابل چاپ

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، شهرام پرورش ظهر امروز در همایش آموزشی کشت کلزای هیبرید فرانسوی اظهار داشت: هم اکنون سطح زیر کشت کلزا در استان همدان  500 هکتار است که سالانه  26 هزار تن محصول کلزا در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: امسال نیز 500 هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته  که با توجه به اینکه این محصول از محصولات کم آب بر است و از نظر تامین برخی اغلام همچون دانه های روغنی بسیار با ارزش است برنامه‌های کاربردی برای توسعه کشت این محصول در استان در دست اقدام است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان استفاده از بذرهای هیبرید برای افزایش تولبید در واحد سطح را از راهکارهای توسعه کشت کلزا در استان معرفی کرد.

پرورش گفت: امسال  4 رقم بذر مرغوب کلزا از کشور فرانسه واردشده که سه هزار تن آن در اختیار شرکت خدمات حمایتی استان همدان برای توزیع در بین کشاورزان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بذر هیبرید کلزا از مرغوب‌ترین بذور هستند که علاوه بر قدرت پوشش بالا مقاوم به ریزش است که علاوه بر این نوع  بذر نپتون، دانوب، ناتالی و الویس نیز از کشور فرانسه وارد شده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی همدان گفت: ارقام جدید کلزای فرانسوی نسبت به ارقام رایج در کشور دارای ویژگی‌هایی ازجمله سرعت رشد اولیه بالاتر است که ریشه‌های قوی آن مقاومت به سرما و تنش‌های خشکی را افزایش می‌دهد.

پرورش تصریح کرد: این ارقام قدرت رقابت بالاتری در برابر علف‌های هرز داشته و مقدار بذر مصرفی آن کمتر از 5 کیلوگرم در هر هکتار است.

وی بیان کرد: مقاومت به ریزش دانه و غلاف در برداشت با کمباین و قدرت شاخه بالا و داشتن ارتفاع مناسب که باعث سهولت برداشت می‌شود، از دیگر خصوصیات منحصربه‌فرد این ارقام است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی همدان تأکید کرد: با توجه به اینکه ارقام هیبرید کلزای فرانسوی مقاوم به ریزش است کشاورزان دغدغه‌ای برای برداشت زودهنگام این محصول ندارند.

پرورش همچنین هدف از برگزاری همایش آموزشی کشت کلزا با حضور استانها البرز، کرمانشاه، ایلام، کردستان و مرکزی را آموزش کارشناسان جدید الستخدام جهاد کشاورزی با تکنولوژی روز کشت محصولات کم آب بر از جمله کلزا عنوان کرد.

وی افزود: این همایش در راستای افزایش عملکرد تولید محصول در واحد سطح است و کارشناسان با شیوه‌های نوین کشت آشنا می‌شوند.

 

 

 

 

اخبار برگزیده