اخبار

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی؛

 مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در غرفه این شرکت در دومین نمایشگاه بین‌المللی باغبانی، نهاده‌ها، گلخانه، گیاهان دارویی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته که از ۳۰ آبان‌ماه در محل نمایشگاه‌های شهرداری (بوستان گفت‌وگو) آغاز و تا سوم آذرماه ادامه داشت، گفت: باشگاه مشتریان یکی از خدمات ارائه‌شده توسط این شرکت به بهره‌برداران بخش کشاورزی است که تاکنون توانسته در تمامی استان‌ها شعبه داشته باشد و مواردی همچون آزمون خاک را با کمترین هزینه، برای کشاورزان به انجام برساند.

جناب آقای مهندس حمید رسولی افزود: در این باشگاه همچنین با سازمان هواشناسی کشاورزی پروتکل‌هایی به امضا رسیده و بهره‌برداران می‌توانند اطلاعات مورد نیاز هواشناسی را در اختیار بگیرند.

مهندس رسولی درباره استفاده از خدمات بانکی در این باشگاه ادامه داد: این خدمات به‌صورت کامل عملیاتی نشده و رضایت مطلوب تاکنون عاید نشده است.

وی عنوان کرد: از طریق سامانه ۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان، امکان مشاوره برای کشاورزان عزیز مهیا می باشد و ارائه بسیاری از خدمات فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یادآور شد: در دهه قبل در حوزه کودهای پتاسه و فسفاته وابستگی وجود داشت، اما در حال حاضر بخش بزرگی از این کودها از تولید داخل تأمین می‌شود؛ به‌گونه‌ای که امسال ۱۲ مرحله مناقصه داخلی برای خرید کودهای فسفاته و پتاسه برگزار شده و تنها سه مناقصه بین‌المللی در این باره داشته‌ایم.

جناب آقای رسولی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی تا سه سال آینده در کودهای پتاسه به‌صورت کامل خودکفا شده و در بلند مدت نیز بتوانیم کشور را در تولید کودهای فسفاته خودکفا کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: در سال جاری بیش از 75 درصد برنامه کودی از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین شده و سهم واردات ناچیز بوده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار کرد: در سال گذشته برای تأمین سولفات پتاسه در حدود 25 هزار تن با شرکت‌های داخلی قرارداد بسته شد، اما امسال بیش از ۵۰ هزار تن قرارداد داخلی منعقد شده است.

مهندس رسولی اضافه کرد: در زمینه کود اوره حتی تا سال ۱۳۸۶ از واردکنندگان این کود بودیم، اما خوشبختانه هم اکنون از صادر کنندگان آن هستیم و می توانیم بیش از ۲,۵ میلیون تن از این نوع کود را صادر نمائیم.

وی همچنین گفت: برنامه تأمین سه کود ازته، فسفاته و پتاسه برای سال جاری دو میلیون و ۳۰۵ هزار تن بود که تا امروز یک میلیون و ۷۶۵ هزار تن تدارک شده و ۱,۵ میلیون تن تأمین و تحویل بهره‌برداران بخش کشاورزی شده است.

جناب آقای رسولی بیان کرد: برای کشت پاییزه نیز تأمین ۹۰۰ هزار تن از این سه نوع کود مدنظر بود که ۱۰۰ درصد آن محقق گردید.

قیمت کود بیش از یک سال است که ثابت مانده و افزایش داده نشده است

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره افزایش قیمت کود افزود: با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت، امسال قیمت کودهای کشاورزی تغییری نداشت و با قیمت سال قبل عرضه می شود.

وی عنوان کرد: از دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن برنامه کودی، در حدود ۳۰۰ هزار تن آن وارداتی است و مابقی آن از تولیدات داخل تأمین می‌شود.

 جناب آقای رسولی درباره وضعیت مصرف کودهای شیمیایی در کشور ادامه داد: همچنان نسبت به میانگین جهانی در رده پایین‌تری قرار داریم؛ به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایران دارای رتبه ۱۱۴ مصرف کودهای شیمیایی بود و همچنان دارای فاصله با میانگین مصرف کود در جهان هستیم.

وی عنوان کرد: مصرف کودهای شیمیایی در کشور ما کمتر از نیم درصد از کل مصرف جهانی را شامل می شود حال آنکه ما نزدیک به یک درصد از زمینهای زراعی جهان را در اختیار داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره برنامه‌های جدید شرکت یادآور شد: برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های آموزشی در دستور کار است، به‌گونه‌ای که تا امروز ۱۴ کارگاه آموزشی و ۱۱ نمایشگاه توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برگزار شده است.

مهندس رسولی تنوع‌ بخشی به سبد کودی شرکت خدمات کشاورزی را از دیگر برنامه‌های این شرکت برشمرد و تأکید کرد: بر اساس آخرین آمار ۲۸ نوع کود کشاورزی دارای قرارداد رسمی است و ۱۰ نوع کود دیگر نیز در حال بررسی است تا به سبد کودی اضافه شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۳۸ تا 40 نوع کود کشاورزی باکیفیت در سبد کودی داشته باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: کیفیت کودهای کشاورزی ارائه شده توسط این شرکت بسیار مناسب می باشد.

جناب آقای رسولی در پایان اظهار کرد: نسبت مصرف کودهای کشاورزی در کشور روند خوبی را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم طی سال‌های آینده به میانگین جهانی نزدیک شویم.



 

 


لینک های مرتبط:

-مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران از خودکفایی در تولید کود فسفاته تا 4 سال آینده و پتاسه تا 2 سال آینده خبر داد (خبرگزاری تسنیم )

-در تولید کودهای فسفاته و پتاسه به خودکفایی می رسیم. (خبرگزاری ایلنا)

-ایران تا دو سال آینده در تولید کودهای پتاسه خودکفا می شود/ خودکفایی در کودهای فسفاته تا 4 سال آینده. (اقتصاد آنلاین)

- موجودی کود کشاورزی در انبار کارگزاری ها، 400 هزار تن. (خبرگزاری اگنا)