اخبار

تهیه کننده: حسین زمانی، مدیرروابط عمومی و اموربین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

بررسی نوسانات قیمت اوره در بازارهای بین المللی نشان می دهد که قیمت این کالا در هفته منتهی به 27 اکتبر با افزایش نسبی روبرو شده است.

هفته گذشته بار دیگر شاهد روند مثبت قیمت جهانی اوره بودیم و قیمت اوره نسبت به هفته قبل از آن بار دیگر با افزایش همراه شده است.

از بین رفتن مازاد عرضه در بازارهای بین المللی عامل اصلی افزایش قیمت اوره در این مدت بوده است. با توجه به اعلام گزارش مالی شرکت پوتاش کورپ در سه ماه سوم 2017 میلادی برآورد می شود که ظرفیت تولید اوره احتمالا طی 18 تا 24 ماه آینده جذب بازار خواهد شد.

بررسی روند قیمت اوره در سه بازار اصلی بین المللی نشان می دهد که قیمت هر تن اوره در بازار "کورن بلت" با 2.9 درصد افزایش طی هفته گذشته به بیش از 257 دلار رسیده است. این رقم در هفته قبل از آن به 249 دلار رسیده بود.

قیمت هر تن اوره در بازار "نولا" یعنی نیواورلئان نیز با 2 درصد افزایش طی هفته گذشته به بیش از 227 دلار رسیده است. این رقم در هفته قبل از آن به 222 دلار رسیده بود.

در منطقه خاورمیانه نیز قیمت هر تن اوره با 1.5 درصد افزایش به بیش از 266 دلار رسیده است. این رقم در هفته قبل از آن به 262 دلار رسیده بود.

قیمت هر تن اوره نیز طی هفته گذشته با 2.2 درصد رشد روبرو شده و به بیش از 275 دلار رسیده است. این رقم در هفته قبل از آن به 269 دلار رسیده است.

مقایسه عملکرد قیمت اوره نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که قیمت این کالا با افزایش چشمگیری روبرو شده است. قیمت اوره در بازار کورن بلت نسبت به سال قبل 24 درصد رشد داشته است. این رقم در بازار نیواورلئان با رشد 25 درصدی همراه شده و در بازار خاور میانه نیز قیمت هر تن اوره نسبت به پارسال 29 درصد افزایش نشان می دهد.

چین که یکی از صادرکنندگان اصلی اوره جهان به شمار می رود در این مدت با کاهش تولید و صادرات روبرو شده است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که چین از ابتدای امسال تاکنون 3.6 میلیون تن اوره صادر کرده است، این در شرایطی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل 7.4 میلیون تن بوده است.

چین در حال اجرای سیاست های سخت گیرانه برای استفاده از کودهای شیمیایی است و قصد دارد اقداماتی را برای توسعه استفاده از کودهای شیمیایی سازگار با محیط زیست اتخاذ کند. همه این عوامل بر افزایش قیمت جهانی اوره موثر بوده است.

اخبار برگزیده