جزئیات مقاله

دنیای اقتصاد

دومین همایش ملی شناسایی و پرورش مدیران آینده هفته گذشته در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. این همایش به همت موسسه توسعه مدیریت و فن معنا و با بهره‌گیری از دانش استادان برجسته حوزه منابع انسانی و همچنین با تکیه بر تجربه کاربردی سازمان‌های پیشرو در برگزاری کانون‌های ارزیابی، گامی در جهت معرفی ابزارها و استفاده از روش‌های به‌روز در انتخاب مدیران شایسته و پرورش و توسعه آنها برداشت. سید کاظم وزیری‌هامانه وزیر اسبق نفت و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در سخنرانی‌های خود در این همایش اهمیت عملکرد مدیریتی مطلوب و شایسته در سازمان‌های کشور را مورد تاکید قرار دادند. دومین همایش ملی شناسایی و پرورش مدیران آینده که با هدف بالا بردن سطح دانش مدیران و آشنایی آنها با روش‌های ارزیابی و توسعه مدیران، کمک به واحدهای منابع انسانی سازمان‌ها در ایجاد فرآیندی علمی و نظام‌مند برای انتخاب مدیران شایسته در سازمان، تعامل و به اشتراک‌گذاری تجربیات مدیران و متخصصان حوزه منابع انسانی و ارتقای مهارت‌های ارزیابان کانون‌های ارزیابی برگزار شد، طیف وسیعی از مدیران سازمانی، صاحبان کسب‌وکارها، مدیران و کارشناسان منابع انسانی و دست‌اندرکاران کانون‌های ارزیابی و توسعه و همچنین متقاضیان استفاده از خدمات چنین کانون‌هایی را مخاطب خود قرار داد.

مهندس سید‌کاظم وزیری‌هامانه، رئیس دومین همایش ملی شناسایی و پرورش مدیران آینده در سخنرانی خود با تاکید بر ضرورت توجه به ویژگی‌های فردی و شخصی در انتخاب مدیران آینده، مدیران ارشد امروز را به‌عنوان مهم‌ترین رسالتی که عهده‌دار هستند ملزم به تلاش در راستای توسعه مهارت‌ها و توانایی‌های زیردستان خود و در نتیجه فراهم آوردن بستر به‌کارگیری مدیران شایسته دانست.هامانه در این سخنرانی یادآور شد که نقش اصلی مدیران عالی در یک سازمان ایجاد هماهنگی و افزایش انگیزه افراد است، چراکه تنها در سایه این عملکرد است که می‌توان بستر تربیت مدیران موفق را در جامعه فراهم کرد. وزیر اسبق نفت ضمن توضیح تجارب خود در صنعت نفت کشور خطاب به مدیران گفت: مبادا در سایه مسائل سیاسی با انتخاب دیرهنگام جوانی، فرصت تبدیل او را به مدیری خوب عقب بیندازید چرا که با این کار لطمه بزرگی به حوزه مدیریت کشور خواهید زد.

 

مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، دیگر سخنران ویژه این همایش در سخنرانی خود ابراز کرد که ما در کشور دانش مدیریتی کم نداریم اما متاسفانه درعملکردهای مدیریتی نمی‌توانیم نتیجه مطلوب را دریافت کنیم. وی همچنین گفت: خوشبختانه کشور ما در نظام آموزش عالی و تسلط بر علوم جدید مدیریت چیزی در مقایسه با کشورهای دیگر کم ندارد اما عملکردهای نامطلوب در سایه انتخاب‌های ناشایست اجازه نمی‌دهد ما نتیجه مطلوبی در حوزه‌های مختلف مدیریتی کسب کنیم. او یکی از علل مهم در عملکرد نامطلوب مدیریتی را بی‌توجهی به مباحث ذاتی و فرهنگی برشمرد و اظهار کرد که وقتی در حوزه‌های مدیریتی شاهد عملکردی خارج از فرهنگ جامعه، فرهنگ اجتماعی و خانوادگی هستیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این اصول مدیریتی نتیجه‌بخش باشد. نعمت‌زاده اصل مهم در موفقیت یک مدیریت را توجه به امر جمعی دانست و گفت: کم‌توجهی به این امر و تمرکز بر فردگرایی نه تنها حاصلی در پیشبرد امور دربرندارد بلکه مولود مشکلات زیادی در حوزه مدیریت خواهد شد.

 

او در ادامه با نگاهی انتقادی به تفکر غلط مدیریتی در کشور از نفی فعالیت‌های مدیران پیشین از جانب مدیران جدید با نگاهی صرفا جناحی و سیاسی به‌جای استفاده از تجارب ارزشمند موجود و سعی بر تغییر تمام دستاوردهای مدیریتی گذشته ابراز تاسف کرد. او با بیان اینکه برخی بی‌توجهی‌ها به ظرفیت‌های مدیریتی اصلح باعث شده تا ما امروز شاهد حضور چند میلیون کارمندی باشیم که فرصت رشد از آنها گرفته شده است گفت: اگر مسائل مدیریتی را در کشور بلندمدت می‌دیدیم کمتر شاهد این اتفاقات تلخ بودیم.

 

نعمت‌زاده با بیان اینکه انتخاب اصلح حکم عقل است تاکید کرد: این انتخاب هیچ ربطی به قوانین ندارد و در هر مذهب و دین و آیینی هم پسندیده است.

 

او با تاکید بر ضرورت افزایش انگیزه در میان کارکنان یک مجموعه گفت: افزایش انگیزه محصور به تشویق‌های مالی نیست؛ گاهی یک خدا قوت آسان یا یک ارتقای شغلی ارزشمند می‌تواند انگیزه افراد را برای پیشبرد اهداف سازمانی دوچندان کند.

 

دکتر علی منافی دبیر دومین همایش ملی شناسایی و پرورش مدیران آینده در سخنرانی خود در اختتامیه همایش، مساله اصلی بحران‌های امروز کشور را موضوع سوءمدیریت خواند و ریشه همه عقب‌افتادگی‌ها و هم‌آیند بحران‌های مختلف را در مدیریت ناصحیح امور دانست و استفاده از رویکرد کانون‌های ارزیابی را ابزاری در کمک به عبور از بحران‌های فعلی در کشور خواند. وی همچنین تلاش در ایجاد اراده سیاسی در دولت و تمامی بخش‌های حاکمیت را برای پیاده‌سازی این رویکرد در همه حوزه‌های مرتبط با کشورداری ضروری دانست.

 

علی منافی در سخنرانی خود ایجاد یک نهاد صنفی از بین خود کانون‌های ارزیابی را برای دنبال کردن حرفه‌ای‌گرایی و نظارت جدی بر کار خود کانون‌ها و همین‌طور اخلاق حرفه‌ای و رعایت جدی آن پیشنهاد داد که نگرانی خرید گواهینامه شایستگی از کانون ارزیابی مانند مدرک‌فروشی به دغدغه‌ افراد و سازمان‌ها تبدیل نشود. او برخی قوانین نظام مدیریتی کشور اعم از برابری حقوق کلیه مستمری‌بگیران و کاهش سن بازنشستگی و همچنین اختصاص ظرفیت ثابت در انتصاب بانوان به مشاغل مدیریتی را مغایر با نظام شایسته‌‌سالاری خواند و ابراز کرد که اگر بناست نظام شایستگی پیاده شود هرکسی که شایسته است اعم از زن یا مرد می‌تواند در هر سنی که هست مدیر شود.

 

این همایش همچنین به‌عنوان تنها همایش ملی کشور با موضوع تخصصی شناسایی و پرورش مدیران، محفلی برای هویت‌بخشی به حرفه ارزیابی و فرصتی برای به اشتراک‌گذاری تجربیات و تبادل‌نظر درباره چالش‌ها و فرصت‌های علمی و اجرایی در این حوزه به شمار می‌رود. برگزاری این دست رویدادها با بررسی روندهای موجود در ارزیابی و توسعه نقش‌های کلیدی سازمان‌ها، مقدمه‌ای‌ خواهد بود بر درک ضرورت مساله و آغاز جهت‌گیری به سمت روندهای استاندارد در حوزه شایستگی در مدیریت کشور و سازمان‌های آن و همچنین همگرایی نسل جدید ارزیابان و گردانندگان کانون‌های ارزیابی و توسعه. به ویژه که مفهوم کانون‌های ارزیابی و تقاضای توسعه مهارت‌های رفتاری، این روزها به دغدغه مهمی در مدیریت سازمان‌ها و واحدهای منابع انسانی آنها تبدیل شده است. دست‌اندرکاران برگزاری این همایش امید دارند تا مدیرانی را که دغدغه رشد فردی، انتخاب و پرورش جانشین یا تربیت مدیران فعلی یا نسل بعدی مدیران سازمان خود را دارند با مفاهیم مرتبط با این حوزه و متخصصان و استادان برجسته آن آشنا کنند تا قدمی در جهت ارتقای کیفیت عملکرد مدیران و در نتیجه سازمان‌ها و نهایتا گامی در اعتلای کشور عزیزمان ایران برداشته شود.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی