جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

بدون شک برای هر برندی، این امر که اقدامات آنها با بازخوردهای مثبتی از سوی مشتریان همراه باشد، یکی از اصلیترین خواسته ها محسوب می شود. این امر در حالی است که بسیاری از برندها علی رغم تلاش و صرف هزینه ها بالا، موفق نشده اند تا به چنین جایگاهی دست پیدا کنند. به همین خاطر نیز این امر که آگاهی درست داشته باشید، الزام اولیه محسوب می شود. درواقع تاثیرگذار بودن بر روی مشتری، یک هنر بزرگ محسوب می شود که باید ترتیب در آن رعایت شود. این امر در تمامی کارها یک اصل مهم محسوب می-شود. به همین خاطر با رعایت چند اصل، می توانید میزان قدردانی مشتریان را نسبت به اقدامات خود افزایش دهید که این امر به معنای آسودگی خاطر از وفاداری آنها به شما خواهد بود. در همین راستا به بررسی مورد اصلی خواهیم پرداخت.

1-اصل سادگی را رعایت کنید

چگونه مشتریانی قدردان داشته باشیم

مشتری باید به راحت ترین روش با شما ارتباط داشته باشد. برای مثال در خرید اینترنتی، سرعت در کنار سادگی محیط کاربری دو اصل اصلی موفقیت محسوب می‏شود. درواقع تمامی موارد شما به هر میزانی که ساده تر باشد، راحتی بیشتری برای مخاطب به وجود خواهد آمد که این امر را باید یکی از مهم ترین عوامل رضایت مشتری دانست. همچنین فراموش نکنید که تکنولوژی با سرعتی مثالزدنی در حال پیشرفت است. به همین خاطر حتی اگر شرایط ارائه یک نوآوری را ندارید، ضروری است تا جدیدترین موارد را مورد استفاده خود قرار دهید. این امر که افراد حس کنند که شما همواره در حال پیشرفت هستید، هیچ راهی غیر از قدردانی از تلاش های شما را باقی نخواهد گذاشت. در آخر این نصیحت را همواره به خاطر داشته باشید که با نظرسنجی از مشتری، به خوبی می-توانید اولویت ها و ضعف های موجود را شناسایی کنید. این امر باعث خواهد شد تا مشتری نیز توصیه های خود را ارزشمند تلقی کند.

مطلب مرتبط: چگونه مشتریانی وفادار داشته باشیم

2-نرخ بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید

با توجه به پایان یافتن سال 2019، اکنون بهترین زمان برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه محسوب می-شود. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به میزان موفقیتآمیز بودن اقدامات مختلف خود به آگاهی دست پیدا کرده و در صورت نیاز برای سال جدید، برنامهریزی بهتری را داشته باشید. این امر در حالی است که بسیاری از برندها این موضوع را نادیده گرفته و همین امر آنها را در ریسکی بزرگ قرار می دهد که بدون شک در صورت شکست، با مشکلی فوقالعاده بزرگ مواجه خواهید شد. در نهایت توجه داشته باشید که هیچگاه از تغییر در نیروی کاری خود واهمه ای نداشته باشید، این امر درست به مانند تیم های فوتبالی به حساب می آید که در صورت عدم نتیجه گرفتن، به دنبال تغییراتی در بازیکنان و حتی مربی تیم بوده و ابدا تیم فعلی را امری مطلق تلقی نمی-کنند. بدون شک با بهبود روش های بازاریابی خود، تاثیرگذاری بیشتری را نیز بر روی مخاطب خواهید داشت.

3-ارتباطی فراتر از یک رابطه اقتصادی را شکل دهید

بدون شک هدف اصلی هر برندی، کسب سود است، با این حال در این رابطه اگر بیش از حد عجولانه رفتار کنید، بدون شک همه چیز مقطعی خواهد شد. به همین خاطر نیز ضروری است تا به دنبال افزایش ارتباط خود با مشتریان و حتی مخاطبان باشید. این امر کمک خواهد کرد تا مفهومی به نام خانواده شکل گیرد که بدون شک بر روی هر فردی تاثیرگذاری خاصی را خواهد داشت. همچنین فراموش نکنید که باید مخاطب را تا حد امکان درگیر نگه دارید. این امر باعث خواهد شد تا ماندگاری برند در ذهن افراد، به بالاترین سطح ممکن برسد. برای مثال ایجاد انواع مسابقات، تنها نمونه ای ساده در این رابطه محسوب می شود. همچنین با کمی آگاهی نسبت به وضعیت مشتریان خود، میتوانید پیشنهادهایی را بدهید که کاملا مورد توجه آنها قرار گیرد. در نهایت توجه داشته باشید که الگوبرداری از شرکت های دیگر، هیچگاه شما را به موفقیت نخواهد رساند. برای مثال ممکن است شرکتی در یک کشور دیگر کاملا موفق ظاهر شده باشد، با این حال آیا این امر به معنای آن خواهد بود که شما در یک کشور با فرهنگی متفاوت نیز قادر به کسب همان نتایج خواهید بود؟ با طرح این پرسش از تقلید کامل فاصله گرفته و تنها مواردی را مورد توجه قرار خواهید داد که از نتیجهبخش بودن آن اطمینان دارید. همچنین فراموش نکنید که همواره می توان تغییراتی را در قوانین به وجود آورد.

4-عجولانه رفتار نکنید

هر اقدامی به زمان خاص خود نیاز خواهد داشت. به همین خاطر اگر درک درستی را نسبت به این موضوع نداشته باشید، درست به مانند این است که یک کشاورز محصول را قبل از زمان آمادگی برداشت کند. این امر باعث خواهد شد تا تمامی تلاش های شما با نتایجی به مراتب کمتر از حد تصور همراه باشد. به همین خاطر نیز نباید با بروز نخستین نشانه های شکست و یا جلو نرفتن موارد مطابق برنامهریزی ها سریعا اقدام به اعمال تغییرات کنید. در نهایت توجه داشته باشید که اگر به خودتان اطمینان نداشته باشید، بدون شک نمی-توانید این انتظار را از سایرین داشته باشید.

مطلب مرتبط: وفاداری مشتری و اشکال مختلف آن

5-مشتری را پس از خرید رها نکنید

همواره این دیدگاه را داشته باشید که شما به یکی از دوستان خود محصول شرکت را فروخته اید. بدون شک این امر باعث خواهد شد تا مشتری را رها نکرده و همواره جویای اوضاع آنها باشید. این نکته را فراموش نکنید که بسیاری از مشکلات در حین کار به وجود می آید. به همین خاطر در صورت عدم پشتیبانی، این احتمال وجود دارد که مشتری برای همیشه برند شما را در لیست سیاه خود قرار دهد. درواقع اگر خواهان قدردانی مشتریان خود هستید، ضروری است تا خدمتی فراتر از حد انتظار را ارئه دهید. به همین خاطر همواره لازم است تا به این موضوع فکر کنید که با چه اقدامی می توانید مشتری را به این هدف نزدیک تر کنید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی