جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

مهم ترین هدف هر برند، فروش محصولات خود است. به همین خاطر نیاز اولیه را باید این مقوله به حساب آورد، با این حال تا چه اندازه نسبت به روش های موجود آگاهی دارید؟ نکته بسیار جالبی که طی تحقیقات متعدد به دست آمده این است که اکثر روش هایی که مدیران و بازاریاب ها معرفی می کنند، عملا بهترین نبوده و این امر باعث می شود تا امکان بهترین عملکرد را نداشته باشید. در همین راستا به بررسی 9 مورد منتخب خواهیم پرداخت.

موثرترین تکنیک های فروش

1-ارائه تخفیف

شاید باور این جمله کمی سخت باشد، با این حال مهم ترین عاملی که باعث تصمیم به خرید افراد می شود، میزان تخفیف است. برای مثال ممکن است فردی ابدا قصد اولیه برای خرید را نداشته باشد، با این حال پس از مشاهده تخفیف قابل توجه، عامل مقرون به صرفه تر بودن زمینه پرداخت مبلغ را ایجاد می کند. به همین خاطر نیز شما باید از این عامل دلخواه مشتریان نهایت استفاده را داشته باشید. خوشبختانه روش های تخفیف دادن بسیار متنوع بوده و همواره می توانید بر روی موارد نوآورانه از جانب خودتان نیز حساب کنید، با این حال فراموش نکنید که تخفیف های شما باید کاملا حقیقی باشد. برای مثال برخی از برندها قیمت های خود را افزایش داده و تخفیف آنها عملا قیمت اصلی محصول را به وجود می آورد. بدون شک این اقدامات تنها در کوتاه مدت ممکن است نتیجه ای را در پی داشته باشد. فراموش نکنید که امروزه گوشی های هوشمند به ابزار جدانشدنی زندگی افراد تبدیل شده است. به همین خاطر استفاده از اینترنت و ارسال پیامک، دو روش بسیار خوب برای ارائه کدهای تخفیف محسوب می شود. این امر درست به مانند هدیه ای است که زمینه ساز آشنایی بهتر افراد با برند شما را ایجاد خواهد کرد.

مطلب مرتبط: افزایش فروش با توصیه هایی از مدیران پیشتاز

به عنوان نکته پایانی توصیه می شود تا تخفیف اولیه برای افرادی که تاکنون خریدی را از شما انجام نداده اند، بیشتر از حالت عادی باشد. بدون شک اگر کیفیت محصولات و خدمات شما در سطح استانداردی باشد، تخفیف اولیه که زمینه آشنایی را ایجاد کرده است، نتیجه بخش ظاهر شده و افراد به مشتری دائم شما تبدیل می شوند.

2-خدمات ویژه ارائه دهید

شما باید در تلاش برای نگه داشتن مشتری خود باشید. درواقع تنها یکبار خرید کافی نبوده و لازم است تا آنها را به طرفداران برند خود تبدیل کنید. برای این موضوع توصیه می شود تا میان مشتریان اولیه و باسابقه خود تفاوت هایی را قائل شوید تا همگان خواهان قرار گرفتن در آن دسته باشند. برای مثال می توانید برای مشتریانی که بیش از 10 خرید را انجام داده اند تا یک سال پیک رایگان را در نظر بگیرید، با این حال این امر تنها یک توصیه بوده و شما می توانید هر روشی را برای ایجاد این تفاوت اعمال کنید. برای مثال یکی از مواردی که امروزه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده است، اعطای حق اشتراک های ماهانه و یا سالانه است. درواقع شما می توانید از آن برای ارائه خدمات کاملا ویژه استفاده کنید.

3-پیشنهادهای مختلفی را داشته باشید

برای افراد بسیار سخت است که در خرید حضوری مواردی نظیر در اختیار نداشتن پول کافی را با فروشنده مطرح کنند، با این حال در ارتباط اینترنتی این موضوع کاملا متفاوت بوده و لازم است تا شما برای مشتری انواع روش های پرداخت و محصولات مشابه را ارائه دهید. درواقع گزینه های بیشتر شانس خرید را به شدت افزایش خواهد داد. به همین خاطر شما باید حداقل هفت روش پرداخت را داشته باشید. یکی از دلایل فروش بسیار پایین برندها این است که تنها یک روش را در اختیار مشتری قرار می-دهند. به همین خاطر از همین امروز لازم است تا به این قضیه فکر کنید. برای مثال پرداخت وجه به مامور پیک، پرداخت اقساطی، انجام تبلیغات و مشتری سازی برای کاهش هزینه و مواردی از این قبیل از جمله گزینه های مناسب محسوب می شود. در نهایت فراموش نکنید که مشتری به خاطر نیازی به سراغ شما آمده است. بدون شک وجود تنوع کم باعث خواهد شد تا آنها همواره گزینه های دیگر سایر برندها را نیز مورد بررسی قرار دهند. به همین خاطر حتی از انجام طرح های خلاقانه بر روی محصولات خود نیز واهمه نداشته باشید. درواقع فراموش نکنید که تاثیرگذارترین ها مواردی هستند که مشتری تا به امروز مشاهده نکرده است.

4-از ایمیل استفاده کنید

بسیاری از افراد بر این باور هستند که ارسال ایمیل دیگر کارایی گذشته را نداشته و یک روش منسوخ شده محسوب می شود، با این حال تا زمانی که افراد از یک چیز استفاده می کنند، همچنان شما شانس استفاده از آن را خواهید داشت، با این حال این امر به معنای ادامه کار به شیوه های قدیمی نیست. درواقع فراموش نکنید که مخاطب ابدا تمایل ندارد که یک تبلیغ را مشاهده کند. به همین خاطر شما تنها دو گزینه را پیش روی خود دارید. نخست آنکه مطالبی آموزشی در ارتباط با حوزه کاری خود را ارسال کرده و یا تخفیفات ویژه ای را ارسال کنید. درواقع اقدام شما باید برای مخاطب مفید باشد در غیر این صورت تلاش خواهد کرد تا امکان ارسال پیام شما را مسدود کند. در نهایت لازم است تا اطلاعات افرادی را که نسبت به این اقدام شما واکنش داشته اند یادداشت کرده و بر روی آنها تمرکز بالاتری را پیدا کنید.

5-از پیام های همگانی خودداری کنید

مخاطب باید احساس کند که شما تنها آنها را مورد خطاب قرار داده اید. به همین خاطر ضروری است تا حداقل نام آنها را ذکر کنید. این امر باعث خواهد شد تا آنها احساس رضایت بالاتری را داشته باشند. همچنین فراموش نکنید که پس از نخستین واکنش افراد ضروری است تا ارتباط مستقیم را برقرار کنید. این موارد از جمله مهارت های روان شناسانه محسوب می شود. به همین خاطر نیز همواره گفته می شود که یک فروشنده خوب، روان شناسی ماهر نیز باید باشد. در نهایت این نکته را فراموش نکنید که پس از کسب نخستین اطلاعات در رابطه با افراد، لازم است تا پیشنهادات مخصوص به آنها را ارائه دهید. برای مثال با استفاده از تکنولوژی می توان براساس جست وجوهای افراد، پی به سلیقه آنها برد.

مطلب مرتبط: گزارش «فرصت امروز» از تکنیک‌ های جدید و رایج فروش در ایران

برای مثال فردی که در دو روز اخیر محصولی مانند دوچرخه را سرچ کرده است، بدون شک قصد خرید آن را دارد. در همین راستا ارائه یک تخفیف و انواع متنوع دوچرخه ها، دقیقا آن چیزی خواهد بود که مخاطب نیاز دارد. درواقع برای فروش بهتر، ضروری است تا نیاز مشتری را مورد توجه قرار دهید.

6-محدودیت زمانی ایجاد کنید

برای تخفیفات خود نه تنها محدودیت زمانی، بلکه محدودیت تعداد نیز قائل شوید. به طرز معجزه آسایی متوجه افزایش چشمگیر تعداد مشتریان خواهید شد. در این رابطه ضروری است تا یک کرنومتر را در گوشه تبلیغ خود قرار دهید تا اثر روانی اقدام شما نیز بیشتر شود.

7-مشتری را در دسته بندی های گوناگون قرار دهید

80درصد سود اصلی شما تنها از 20درصد مشتریان تامین خواهد شد. به همین خاطر بسیار مهم است تا آنها را شناسایی کرده و برنامه های ویژه ای را برای حفظ آنها داشته باشید. درواقع شما باید یک پایگاه داده بسیار دقیق را داشته باشید تا هیچ اطلاعاتی از بین نرود و همواره امکام استفاده از آنها در کم ترین زمان ممکن وجود داشته باشد.

8-اینترنت را بستر اصلی اقدامات خود قرار دهید

در حال حاضر هیچ روشی قادر به رقابت با فروش اینترنتی نبوده و لازم است تا در این رابطه بهترین برنامه ریزی را داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که برای موفقیت، وجود یک اپلیکیشن کاملا الزامی است. در نهایت مهم ترین اقدام شما در زمینه بازاریابی اینترنتی، تولید محتوا محسوب شده که باید بر روی کیفیت و تنوع کامل اقدامات خود، توجه داشته باشید. برای مثال در زمینه محتواهای تصویری، صرفا تهیه تصاویر خارق العاده از محصول کافی نبوده و لازم است تا مواردی دیگر نظیر اینفوگرافی را نیز مورد توجه قرار دهید. درواقع به هر میزانی که تبلیغ شما غیرمستقیم تر باشد، نتایج بهتری را تجربه خواهید کرد.

9-از ارسال رایگان به عنوان مزیت رقابتی استفاده کنید

بسیاری از برندها هزینه های خود را به ترتیب اولویت انجام نمی دهند. همین امر نیز باعث می شود تا بالاترین نتیجه را از اقدامات خود به دست نیاورند. در این رابطه توجه داشته باشید که شما با کمی بازنگری در بودجه و هزینه های خود، قادر به حذف بسیاری از موارد خواهید بود. تحت این شرایط فضا برای اقداماتی نظیر ارسال رایگان فراهم می شود. درواقع این مسئله به قدری مهم است که امروزه مشتری آن را به عنوان حق خود تلقی می کند. با توجه به این امر که بسیاری از برندها در این رابطه اقدامی را انجام نمی دهند، شما می توانید از آن به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید.

مطلب مرتبط: تکنیک های افزایش فروش در کسب و کار

در نهایت همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که سود کمتر با حجم مشتریان بیشتر، همواره بهتر از سود بیشتر با مشتریان کمتر است. نمونه بارز آن را می توان در سیاست جمعه سیاه مشاهده کرد که علی رغم تصور عموم، سودآوری های غیرقابل باوری را برای فروشگاه ها به همراه دارد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی