جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

همه ما با این جمله آشنا هستیم که می گوید افراد باید تنها کاری را انجام دهند که به آن علاقه دارند، با این حال این موضوع بیش از حد آرمانی به نظر می رسد. تحت این شرایط چه باید کرد؟ بدون شک نمی توان توقع داشت که به هر شغل که در نظر دارید، دست پیدا کنید. این موضوع به تلاشی فوق العاده و شرایط مهیا نیاز دارد، با این حال همواره راهکارهایی برای علاقه مند کردن افراد به کارهای در دسترس تر وجود دارد. فراموش نکنید که بسیاری از افراد موفق جهان، در ابتدا نسبت به حوزه کاری خود نفرت بالایی داشته اند. تحت هر شرایط حتی اگر رویای رسیدن به جایگاهی دیگر را داشته باشید، شغل فعلی سکوی پرتاب شما خواهد بود. به همین خاطر بدون درخشش در پست فعلی خود، ابدا به موقعیت ایده آل دست پیدا نخواهید کرد. درواقع یک مدیر موفق، در ابتدا کارمندی نمونه بوده است. در نهایت فراموش نکنید که بسیاری از انگیزه ها و علایق افراد پس از گذشت زمان کمرنگ شده و همین امر باعث می شود تا شغل مورد علاقه آنها دیگر جذابیتی را نداشته باشد. به همین خاطر برای عدم رسیدن به چنین سطحی نیز ضروری است تا برخی از نکات را در دستور کار خود قرار دهید. در همین راستا به بررسی 13 اقدامی که می تواند به افزایش علاقه افراد نسبت به کار خود کمک کند، خواهیم پرداخت.

چگونه علاقه به کار را در خود ایجاد کنیم

1-دلایل خود را مرور کنید

هر فردی برای انجام کارهای خود دلایلی را دارد، برای مثال تامین نیاز خود و خانواده در کنار رسیدن به مراحل بالاتر از جمله رایج ترین ها محسوب می شود. بدون شک مرور آن به صورت روزانه کمک خواهد کرد تا آنها را به صورت سوالی مرور کنید و برای مثال پرسش چرا من وارد این حرفه شدم؟ گزینه کاملا مناسبی خواهد بود. بدون شک به هر میزان که دلایل بیشتر و درست تری را داشته باشید، انگیزه بالاتری را نیز تجربه خواهید کرد. به همین خاطر هر روز قبل از شروع کار خود، این پرسش را مطرح کنید. درواقع این اقدام، از جمله تکرارهای کاملا مثبت محسوب می شود. به همین خاطر نیز نباید آن را بیش از حد تکراری و یا بی معنا تلقی کنید.

مطلب مرتبط: موفقیت یعنی چسبیدن به علایق در شغل

2-هر روز چیزهای جدیدی را یاد بگیرید

درگیر روزمرگی شدن یکی از بزرگ ترین مضراتی محسوب می شود که باعث خواهد شد تا انگیزه های شما با گذشت زمان کاملا کمرنگ شود. به همین خاطر نیز ضروری است تا از این وضعیت خارج شوید. برای این موضوع یادگیری مداوم چیزهای جدید، بهترین گزینه محسوب می شود. در این رابطه توجه داشته باشید که برای موارد خود باید اولویت داشته باشید. برای مثال یادگیری یک مهارت مرتبط با کار، بدون شک اهمیتی فراتر از سایر موارد خواهد داشت. به همین خاطر بدون فکر و برنامه ریزی در این رابطه اقدامی را انجام ندهید.

3-یک دفترچه در کنار خود داشته باشید

در این رابطه بهتر است تا دفترچه های الکترونیکی را فراموش کنید. علت این امر به این خاطر است که اگر تلفن همراه شما در دسترس باشد، بدون شک به استفاده بیشتر از آن ترغیب خواهید شد که این موضوع تاثیر بسیار منفی ای را بر روی مدیریت زمان شما خواهد داشت، با این حال یک دفترچه به شما کمک خواهد کرد تا همه افکار خود را مکتوب کرده و از درگیر ماندن ذهن خودداری کنید. این موضوع به امکان تمرکز بالا کمک خواهد کرد. در نهایت در هنگامی که احساس خستگی می کنید، بدون شک نگاه انداختن به موارد یادداشت شده، جذابیت بالایی را به همراه خواهد داشت. درواقع ممکن است از دل این ایده ها، آینده کاری شما دچار تحول شود.

4-زندگی خود را براساس اهداف تان شکل دهید

اگر زندگی خود را براساس اهداف تان تنظیم نکنید، یک نظم بسیار خوب را تجربه خواهید کرد که در آن همه چیز طبق برنامه و نیاز جلو خواهد رفت. این موضوع در آرامش شما تاثیر بسزایی را داشته و از انواع فشارهای بی مورد دور نگه خواهد داشت. تحت این شرایط شما باید دست به انتخاب زده و بسیاری از اقدامات قبلی را کنار بگذارید. این موضوع در ابتدا ممکن است بسیار سخت به نظر برسد، با این حال در آینده شاهد تاثیر فوق العاده مثبت آن خواهید بود.

5-قدردان حتی کوچک ترین موارد باشید

تبدیل شدن به فردی قدردان در زندگی نه تنها آرامش درونی را برای شما به همراه خواهد داشت، بلکه باعث می شود تا به فردی محبوب در بین اطرافیان تبدیل شوید که این دو بدون شک در زمینه موفقیت شما تاثیر بسزایی را دارد. این امر در حالی است که بسیاری از افراد عملا از شرایط فعلی خود راضی نبوده و همواره در ناراحتی به سر می برند. بدون شک چنین روحیه ای شما را به سمت بدترین ها سوق می دهد.

6-نیمه پر لیوان را ببینید

بدون شک حتی در دل بدترین ها نیز موارد مثبتی را می توان پیدا کرد. این موضوع را در روان شناسی تحت عنوان تغییر نگرش دانسته و کمک خواهد کرد تا به سمت بهترین ها بروید. به همین خاطر نیز ضروری است تا این مورد را تمرین کنید. درواقع در رابطه با همه چیز تنها بر روی خوبی های آن تمرکز و فکر کنید. پس از یک ماه شاهد تاثیرات معجزه آسای این تغییر در روحیه خود خواهید بود.

7-کمال گرایی را فراموش کنید

بسیاری از افراد در یک توهم نادرست قرار دارند که باید از همان ابتدا بهترین باشند. این امر در حالی است که هر چیزی برای نتیجه دادن، نیاز به زمان داشته و نمی توان نقطه پایانی را برای هیچ حوزه ای متصور شد. به همین خاطر موفقیت را یک مسیر تلقی کرده و در تلاش برای لذت بردن از آن باشید.

مطلب مرتبط: شغل مورد علاقه خود را راه اندازی کنید

8-با بهترین ها در ارتباط باشید

آیا تاکنون به کیفیت افراد اطراف خود توجهی کرده اید؟ بدون شک این مورد می تواند نقشی تعیین کننده را در زندگی داشته باشد. به همین خاطر ضروری است تا دایره روابط مشخص و درستی را داشته باشید. بدون شک شما زمان برای ارتباط با همگان را نداشته و برخی از افراد تنها تاثیر منفی را به همراه دارند. به همین خاطر به جای فکر کردن به کمیت، بر روی کیفیت افراد متمرکز بمانید. این امر در رابطه با وقت سپری کردن در کنار خانواده و اطرافیان نیز صادق بوده و لازم است تا به جای تلاش برای تعیین ساعتی مشخص، به دنبال افزایش تاثیر وجود خود باشید. در شرکت نیز الزامی وجود ندارد که شما با همه دوستانی صمیمی باشید، با این حال پیدا کردن حداقل یک نفر که اشتراکات زیادی را داشته باشید، الزامی خواهد بود.

9-سرگرمی برای خود داشته باشید

هر فردی باید سرگرمی هایی را برای خود داشته باشد تا در برابر فشار کار، ناامید نشود. برای این موضوع نمی توان گزینه ای همگانی را تعیین کرد و همه افراد باید با توجه به علایق خود در این رابطه تصمیم گیری کنند. برای مثال ممکن است فردی تمایل داشته باشد که پس از پایان یافتن کار خود، به باشگاه بیلیارد برود و فردی دیگر انجام بازی رایانه ای را بهترین گزینه تلقی کند. به همین خاطر خود را محکوم به رعایت برنامه فردی دیگر نکنید.

10-یک استاندارد برای خود تعیین کنید

در رابطه با همه چیز وجود یک استاندارد کمک خواهد کرد تا از فشار بیش از حد بر روی خود جلوگیری شده و انتظارات افراد نیز برآورده شود. برای مثال این امر که بلافاصله پس از ورود به شرکت خود را ملزم به احوال پرسی از تمامی همکاران کنید، استانداردی خواهد بود که از آن به عنوان ویژگی اخلاقی شما یاد می شود. این موارد کمک خواهد کرد تا انرژی خود را در بهترین فضاها و به اندازه کافی خرج کنید. در نهایت بهتر است تا دفتر کار را به انتخاب خود تغییر دهید تا نوعی دلبستگی و حس مالکیت به آن شکل گیرد.

11-پنج مورد منتخب برای خود داشته باشید

برای مثال پنج دستاورد بزرگ کاری شما تا به امروز، گزینه ای کاملا مناسب محسوب می شود. این موارد به شما کمک خواهد کرد تا با یادآوری مکرر آن، به روحیه ای به مراتب بالاتر دست پیدا کنید. در نهایت این نکته را به خاطر داشته باشید که جملات انگیزشی را به صورت مکرر مشاهده کنید. برای این موضوع از تکه های کاغذ وصل شده بر روی گوشه لپ تاپ و یا حتی به عنوان متن زنگ هشدار تلفن همراه خود می توانید استفاده کنید. در این رابطه حتی می توانید فهرستی از پنج اتفاق مورد علاقه خود در زندگی نیز یاد کنید.

12-تیم گرایی را تمرین کنید

یکی از مشکلات بزرگ افراد این است که در محل کار خود در تلاش برای انجام تمامی کارها به صورت شخصی هستند. این امر در حالی است که مفهوم تیم، تنها زمانی شکل خواهد گرفت که افراد با یکدیگر تعامل و همکاری کافی را داشته باشند. به همین خاطر نیز بهتر است تا تقریبا تمامی کارها را به صورت تیمی انجام دهید. این امر نه تنها باعث افزایش سرعت انجام آنها خواهد شد، بلکه با توجه به این امر که شما نیز باید به دیگران کمک کنید، منجر به عدم تکراری شدن اقدامات روزمره می شود. بدون شک کارمندانی که در کار تیمی کاملا موفق ظاهر می شوند، همواره مورد توجه بیشتر مدیر شرکت قرار دارند که این توجه، خود عاملی برای رضایت کاری خواهد بود.

مطلب مرتبط: 5 راه ایجاد رضایت شغلی در کارمندان

13-داوطلب باشید

برای انجام هر کار جدید شما باید نخستین داوطلب باشید. این امر باعث خواهد شد تا شانس موفقیت و پیشرفت بیشتری را داشته باشید. به همین خاطر آمادگی خود را به گوش مدیریت رسانده و حتی از قبول فرصت های سخت و چالش برانگیز، ترسی را نداشته باشید. این امر درست به مانند ماجراجویی برای کشف بهترین ها خواهد بود.

در نهایت توجه داشته باشید که برای رسیدن به بالاترین درجه از تاثیرات، ضروری است تا تمامی این موارد را به صورت همزمان مورد توجه قرار دهید. همچنین در صورتی که روش های دیگری را نیز پیدا کردید، ابدا ایرادی ندارد که به این فهرست اضافه کنید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی