جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

چگونه مدیری کارآمد باشیم؟

موفقیت شرکت ها در زمینه جلب نظر مشتریان و کسب فروش بیشتر اغلب به سبک مدیریتی شان ارتباط دارد. امروزه بسیاری از کارشناس ها بخش مدیریتی را مهم ترین فرایند در راستای جلب نظر مخاطب هدف می دانند. شاید شما اندکی با این موضوع مخالفت داشته باشید، اما هیچ برندی بدون برنامهریزی برای پرورش مدیران موفق امکان ادامه فعالیت در دنیای کسب و کار را نخواهد داشت.

بدون تردید ایده های بسیار زیادی برای شناسایی مدیران موفق وجود دارد. این امر موجب نوعی تکثر ایده و ارزیابی های متناقض در مورد ماهیت مدیریت شده است. از نظر من مدیر ایدهآل باید دارای ویژگی مردممحور باشد. این امر به معنای رشد و توسعه مدیر مورد نظر از دل رابطه مستقیم با مردم است. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها مدیران مطلوب را بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و محیطی رشدشان مدنظر قرار می دهند. به این ترتیب مدیران مطلوب چنین الگویی توانایی برقراری ارتباط سازنده با مخاطب هدف و به طور کلی مردم را نخواهند داشت.

ویژگی های یک مدیر توانمند

رابرت کی گرینلیف یکی از شخصیت های مهم در توسعه علم مدیریت سازمانی در طول دهه اخیر محسوب می شود. از نظر وی یک مدیر مطلوب ابتدا باید ویژگی های مناسب برای ارتباط صحیح با مردم را داشته باشد. در غیر این صورت سایر توانمندی های وی فرصت و مجال بروز نخواهد یافت. من با استفاده از توصیه ها و نکات رابرت و تجربه ام در دنیای کسب و کار به بیان برخی از ویژگی های مهم یک مدیر توانمند خواهم پرداخت.

1. اهمیت شفافیت

عملکرد یک مدیر در حوزه فعالیتش باید کاملا شفاف و واضح باشد. یکی از معیارهای اصلی در جلب نظر اعتماد کارمندان و سپس مشتریان میزان عملکرد شفاف برندهاست. بخش مدیریتی شرکت ها همیشه اندکی تمایل به مخفیکاری دارد. این امر گاهی اوقات در راستای پیشبرد نسبی برخی از ایده ها و سپس بیان عمومی آنهاست. شاید در نگاه نخست این امر کاملا منطقی جلوه کند، اما نتیجه مطلوبی در ذهنیت کارمندان نخواهد داشت. نکته بعد در مورد اهمیت استفاده از توصیه ها و نکات سازنده کارمندان در فرآیند طراحی ایده های تازه برای شرکت است. امروزه اغلب کارمندان تمایل به فعالیت در شرکت های دارای سطوح بالای تعاملی دارند. این امر موجب نقشآفرینی کارمندان در تعیین سرنوشت برندها می شود. اگر مدیر یک شرکت یا بخش جزئی مفهوم مشارکت با کارمندان را مدنظر قرار ندهد، جلب اعتماد آنها در بلندمدت دشوار خواهد شد.

مطلب مرتبط: مدیران موفق چه ویژگی هایی دارند

یکی از نتایج منفی عدم مشارکت شفاف و تعامل با کارمندان افزایش تمایل آنها برای ترک شرکت است بنابراین در زمینه حفظ نیروی انسانی شرکت نیز مشکلات زیادی پیش روی برندها قرار خواهد گرفت.

2. فرآیند تصمیمگیری جمعی

مدیریت شرکت به طور سنتی در راستای دستیابی به اهداف معنا پیدا می کند. یکی از تحولات مدرن در حوزه مدیریت اهمیت ایجاد فرآیند تصمیم‏گیری جمعی است. متاسفانه هنوز هم بسیاری از برندها در عمل تمایلی به ایجاد کانال های تعاملی برای تصمیمگیری های مهم به طور جمعی ندارند. این امر الگوی تصمیمگیری از بالا به پایین را تقویت می کند. مشکل اصلی این الگو دشواری پذیرش این امر از سوی کارمندان است. به هر حال همه ما تمایل به مشارکت در فرآیند تصمیمگیری داریم. به این ترتیب باید به این نکته مهم در قالب جمعی ساختن تصمیمگیری توجه لازم را داشت. اگر برندها توانایی مناسب برای جلب نظر کارمندان در زمینه تصمیمگیری جمعی را داشته باشد، کیفیت تصمیم ها نیز به شدت افزایش خواهد یافت. بدون شک کارمندان یک شرکت دارای زاویه دید بسیار متفاوتی در مقایسه با مدیران هستند، بنابراین شیوه تصمیمگیری جمعی مزیت استفاده از زاویه دید آنها برای مدیران را به ارمغان می آورد.

3. ضرورت گوش دادن به صحبت های دیگران

تمام مدیرهای تازهکار به طول مداوم پرسش هایی درباره کیفیت مدیریت شان از خود مطرح می کنند. پاسخگویی قطعی به این موضوع بدون در نظر گرفتن توانایی مان در گوش دادن به صحبت های دیگران غیرممکن است. یک مطالعه کاربردی از سوی موسسه هاروارد بیزینس ریویو به بررسی تاثیر گوش دادن مدیران به صحبت های دیگران و کیفیت عملکردشان پرداخته است. بر این اساس کیفیت مدیریت افراد در پی گوش دادن بدون داوری یا قضاوت افراد به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

امروزه یکی از نکات مهم در زمینه مدیریت کسب و کار بحث اعتماد کارمندان به تیم مدیریتی است. اگر اعضای تیم مدیریتی شرکت توانایی مطلوبی در زمینه گوش دادن به صحبت های کارمندان نداشته باشند، تحقق این هدف غیرممکن خواهد بود. اعتماد کارمندان فقط از طریق توجه به ایده های شان شکل می گیرد. در این میان ما نباید همیشه اقدام به صحبت کنیم. گاهی اوقات صرف گوش دادن به نکات کارمندان تاثیر روانی بهتری ایجاد خواهد کرد.

4. ایجاد فرهنگ دوستانه

فشار محیط کار بر هیچکس پوشیده نیست. بسیاری از افراد واکنش های عجیب و غریبی به فشار در محیط کار نشان می دهند. نکته مهم در این میان تلاش ما برای کاهش این فشارها تا حد ممکن است. مدیریت یک شرکت در قالب سازمانی منسجم نیازمند کاهش مداوم فشارهای کاری است. در غیر این صورت به تدریج جایگاه مدیریتی ما به خطر خواهد افتاد. یکی از نکات مهم در زمینه کاهش فشارهای کاری توجه به ایجاد تعادل در زندگی حرفه‏ای و شخصی افراد است. انتظار کار مداوم و بدون استراحت از کارمندان امر غیرمنطقی است بنابراین گاهی اوقات کاهش فشار کاری به عنوان یک تکنیک کاربردی برای موفقیت در حوزه کسب و کار محسوب می شود. موفقیت شرکت ها با کار مداوم کارمندان حاصل نمی شود بنابراین گاهی اوقات استراحت دادن به کارمندان ایده جالبی به حساب خواهد آمد.

نقش ایجاد فرهنگ دوستانه میان کارمندان و تیم مدیریتی همیشه گزینه جذابی برای کاهش فشار کاری است. این امر موجب تبدیل فرآیند فعالیت کاری به نوعی سرگرمی خواهد شد. بدون تردید واکنش ما به حضور در جمع دوستان و فعالیت کار در کنار آنها بسیار بهتر از فعالیت در جوی خشک و بیروح خواهد بود. به همین خاطر ایجاد فرهنگ دوستانه در محیط شرکت دارای اهمیت بسیار زیادی است.

مطلب مرتبط: 5 عادت طلایی مدیران موفق

5. تقویت آگاهی مان از وضعیت شرکت

مدیران خوب همیشه از وضعیت شرکت شان آگاهی کامل دارند. این امر موجب توانایی تصمیمگیری منطقی و تاثیرگذار آنها در زمان های موردنیاز می شود. اگر آگاهی ما از وضعیت شرکت و به ویژه کارمندان دقیق نباشد، تصمیم های در ظاهر جذاب اما نامناسب خواهیم گرفت. به همین خاطر همیشه باید نسبت به کسب تازه ترین اطلاعات درباره شرکت و کارمندان حساس باشیم. خوشبختانه امروزه نرمافزارهای زیادی برای اطلاع از وضعیت کارمندان وجود دارد. به این ترتیب در کنار رابطه نزدیک با آنها امکان جمعآوری اطلاعات کاربردی و آماری از آنها نیز وجود دارد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی