جزئیات مقاله

فرصت امروز- گروه کسب و کار/موفقیت

درصد زیادی از استارت آپ ها شکست می خورند و تنها درصد کمی از آنها ماندگار خواهند شد. راز موفقیت آنها چیست؟ در این مطلب خواهیم خواند.

 درصد زیادی از استارت آپ ها شکست می خورند. به گزارش نوپانا، این یک حقیقت سخت و تلخ است؛ اما به سود شما است که کمی درباره آن فکر کنید. حتی ممکن است برخی کارآفرینان بخواهند قبل از راه اندازی کسب وکارشان اشتباهات خود را کالبدشکافی کنند و دلایل شکست استارت آپ شان را بنویسند. می پرسید چرا؟ به دلیل آن که در حال حاضر بسیاری از کارآفرینان خوش بین، به دانستن واقعیت ها نیاز دارند.

ویژگی های یک استارت آپ موفق چیست؟

یک استارت آپ موفق ویژگی های فراوانی دارد. در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

محصول، مناسب برای بازار است

نشریه فورچیون (Fortune)، در گزارشی به دلایل اصلی شکست استارت آپ ها پرداخت: «آنها محصولاتی تولید می کنند که هیچ کس نیاز ندارد.» در بررسی دقیق انجام شده روی استارت آپ های شکست خورده مشخص شد ۴۲ درصد آنها عدم نیاز بازار به محصول شان را دلیل اصلی شکست خود می دانند. اگر قصد دارید وقت خود را صرف ساخت یک محصول کنید بهتر است قبل از آن بررسی کنید و ببینید آیا محصول شما مورد نیاز بازار است؟ سپس وقت خود را برای آن صرف کنید.

کارآفرین، چیزی را نادیده نمی گیرد

رهبران شرکت دیجی وان (Dijiwan)، پس از شکست استارت آپ  خود این متن را نوشتند:  «ایده محصول خوب و یک تیم فنی قوی، ضامن یک کسب و کار پایدار نیست. نباید تنها به دلیل اینکه فرآیند کسب و کار و مسائل مربوط به شرکت، جزو مسئولیت های راهبر آن کسب و کار نیست نادیده گرفته شوند.» بی توجهی به این موارد می تواند موجب نابودی آینده شرکت شود.

آنها یک محصول عالی و یک تیم قوی داشتند، پس چه  چیزی باعث شکست شان شد؟

با نگاهی کوتاه به Dijiwan، بسیاری از مسائل روشن می شود. آنها از جنبه های کلیدی فرآیند کسب و کار و موارد خسته کننده غافل شدند. مدیر اجرایی (کارآفرین اصلی) فکر می کند کار او هدایت و راهبری کسب و کار است. مدیر ارشد بازاریابی فکر می کند کار او بازاریابی محصولات و دادوستد کردن است، و در نهایت، توسعه دهنده اصلی بر این باور است که کار او تنها کدنویسی است. باید توجه داشت که در یک استارت آپ نمی توان مسئولیت ها را به این شکل تقسیم بندی کرد و نقش ها و مسئولیت ها با یکدیگر هم پوشانی دارند. مسائل کوچک می توانند به مسائل بزرگ تبدیل شوند.

برخی اجزای مهم یک استارت آپ شامل مسائل مزاحم در کسب و کار، مدل کسب و کار و مقیاس آن است. کارآفرینان موفق می دانند که باید روی کسب و کار خود کار کنند نه درون کسب و کارشان. گرفتار شدن در چندین جلسه سخنرانی، تماس های تلفنی و ایمیل ها می تواند کارآفرین را از توجه به کسب و کار خود منحرف کند.

استارت آپ به سرعت رشد می کند

چه کسی می گوید رشد سریع بی ثبات است؟ مهم تر این که، رشد سریع استارت آپ برای چه کسی اهمیت دارد؟ رشد سریع چیزی است که کارآفرینان مشتاق آن هستند، سرمایه گذاران به آن نیاز دارند و بازارها طالب آن هستند. رشد سریع نشانه ایده عالی در یک بازار داغ است. بنیان گذاران استارت آپ تعطیل شده ونت فول (Wantful)، اعتراف کردند برای تضمین سرمایه خود در مراحل بعدی جذب سرمایه، به اندازه کافی و به سرعت رشد نکرده اند.

آنها در زمانی که شرکت به اندازه کافی رشد نکرده بود نیازمند بودجه بودند، در حالی که واجد شرایط دریافت بودجه بیشتر نبودند، و این آغازِ پایان استارت آپ  آنها بود.

یک استارت آپ نباید پس از چندین ماه فعالیت با نرخ  رشد تک رقمی و کم خود را فریب دهد. اگر پس از یک دوره زمانی مشخص، رشد اتفاق نیفتد، پس از آن نیز هیچ رشدی اتفاق نمی افتد و طبعا استارت آپی که در حال رشد نیست کوچک می شود.

دومین دلیل عمده شکست استارت آپ ها، اتمام موجودی یا منابع مالی آنها است. چرا؟ پول نقد آنها تمام شد. به این دلیل که آنها سریع و به اندازه کافی رشد نکردند. اگر استارت آپ شما بتواند به سرعت رشد کند، می توانید به شکل موثری برخی از بزرگ ترین قاتلان استارت آپ ها مانند: از دست دادن و کاهش مشتریان و پرسنل، باختن به رقبا و نیز کاهش اشتیاق را شکست دهید. رشد سریع در ابتدا، نشانه مطمئنی از کسب موفقیت ها در آینده است.

تیم می داند چگونه خود را بازسازی کند

هر استارت آپ به واسطه تیمی از افراد پشتیبانی می شود. هرچه این تیم کارآمدتر باشد، شانس بهتری برای موفقیت دارد. همه کاره بودن یا تنوع پذیری، به معنی داشتن بیش از یک مهارت یا استعداد، اغلب به صورت محدود تعریف می شود. انعطاف پذیری در محیط استارت آپ، شامل داشتن مهارت های فردی بیشتر است.

تیم های استارت آپی باید توانایی تغییر محصول را داشته باشند و به طرح های جبران پذیر بیشتری متوسل شوند، رویکرد جدید بازاریابی را به کار بگیرند، صنایع را تغییر دهند، کسب و کار خود را مجددا برندسازی کنند یا حتی یک کسب و کار را متوقف کرده و همه چیز را دوباره شروع کنند. اینها همان موارد مورد نیاز برای بهبودی و بازسازی پس از فشار است.

تیم هایی که قادر به بازیابی با یکدیگر هستند، دارای خصوصیت منحصر به فرد همکاری هماهنگ نیز هستند و در طول زمان سخت کار می کنند. همچنین میزان موفقیت استارت آپ هایی که با چند بنیان گذار راه اندازی شدند، نسبت به شرکت هایی که یک بنیان گذار دارند بیشتر است. داشتن چند موسس در کنار ایجاد مشارکت، موجب مسئولیت پذیری و پاسخگویی بیشتر می شود و به شما کمک می کند از برخی مشکلات راهبری کاریزماتیک اجتناب کنید؛ به علاوه اینکه موسسان مهارت هایی دارند که شما ندارید.

نتیجه گیری

استارت آپ های موفق محصولی دارند که مطابق با نیاز است؛ آنها چیزی را نادیده نمی گیرند، سریع رشد می کنند و پس از یک ضربه سخت، استارت آپ خود را بازسازی می کنند. اگر شما این چهار ویژگی را دارید، خود را برای یک موفقیت بزرگ آماده کنید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی