جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

5 تکنیک برتر بازاریابی همایش ها

منافع برگزاری یک همایش کاری در زمینه های مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست. به طور معمول برترین برندها در هر عرصه ای با برگزاری همایش های کاربردی اقدام به توسعه جایگاه شان می کنند. در حوزه بازاریابی نیز آژانس های بزرگ به صورت سالانه همایش ها و گردهمایی های متعددی برگزار می کنند. به این ترتیب امکان معرفی آخرین دستاوردهای حوزه بازاریابی به مشتریان و هم اندیشی بیشتر با دیگر آژانس ها فراهم می شود. بدون تردید در هر حوزه ای امکان بهره مندی از مزیت های برگزاری همایش وجود دارد، با این حال چالش اصلی نحوه بازاریابی برای همایش مان است.

در نگاه نخست برگزاری یک همایش کار چندان دشواری به نظر نمی رسد، با این حال حوزه بازاریابی به دلیل سرعت بالای تغییر ترندها حالت خاصی دارد. من در ادامه این مقاله به بررسی برخی از ترندهای مهم در عرصه برگزاری همایش و بازاریابی برای آن خواهم پرداخت.

بازاریابی همایش ها-چالش های بازاریابی

اهمیت محل برگزاری همایش

محل برگزاری همایش نقش تعیین کننده ای دارد. بسیاری از علاقه مندان به حوزه کاری ما به دلیل مسیر نامناسب همایش ها از حضور در آنها صرف نظر می کنند. به نظر من انتخاب محیطی با سهولت دسترسی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از موسسه های خیریه اقدام به برگزاری همایش های خود در محیط های تاریخی می کنند. این امر از نظر روانی بر روی افراد تاثیر مثبتی دارد. به این ترتیب تمایل آنها به پرداخت کمک به خیریه ها افزایش خواهد یافت. نکته مهم در اینجا تفاوت میان حوزه کسب و کار و امور خیریه است. بر این اساس محل برگزاری همایش ما باید طراحی و معماری مدرنی داشته باشد. حوزه بازاریابی امری مربوط به گذشته نیست. بر این اساس باید نسبت به استفاده از محیط های الهام بخش مدرن نهایت تلاش مان را کنیم. وقتی در مورد محل برگزاری همایش فکر می کنیم، باید نسبت به نحوه تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب نیز به خوبی فکر کنیم. در غیر این صورت امکان دستیابی به موفقیت برای ما فراهم نخواهد شد.

مطلب مرتبط: موفقیت با استفاده از تکنیک های بازاریابی قدیمی

نقش موثر سازمان های خیریه

اهدای بخشی از درآمد حاصل از بلیت فروش به امور خیریه همیشه ایده جذابی محسوب می شود. امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری به فکر حل و فصل مشکلات اجتماعی هستند. حضور فعال شرکت ها در این زمینه موقعیت مناسبی برای تقویت انگیزه و جلب نظر مشتریان فراهم می کند. درست به همین خاطر اغلب برندهای بزرگ نقشی فعال در امور خیریه بازی می کنند. به هر حال حضور در دنیای کسب و کار فقط معطوف به درآمدزایی نیست. گاهی اوقات باید نسبت به مشکلات اجتماعی و به طور کلی دغدغه های مشتریان نیز احساس نگرانی کنیم. در غیر این صورت جلوه انسانی برندمان با خطر مواجه خواهد شد. امروزه درک کلی بسیاری از مردم از برندها نوعی هویت خشک و ماشینی است. به همین خاطر ما باید نهایت تلاش مان را در راستای تغییر این نوع ذهنیت انجام دهیم. ایده من در اینجا مشارکت با یک یا چند سازمان خیریه برای برگزاری همایش است. به این ترتیب با حضور خیریه ها در مراسم امکان جمع آوری مقدار قابل توجهی بودجه برای ساماندهی امور عام المنفعه وجود خواهد داشت.

ارزیابی اطلاعات مربوط به همایش های قبلی

همیشه امکان درس گرفتن از تجربیات قبلی وجود دارد. اغلب بازاریاب های حرفه ای پیش از برگزاری همایش اقدام به بررسی و تحلیل اطلاعات مربوط به همایش های قبلی شان می کنند. بدون تردید هیچ همایشی کامل نیست. به همین خاطر همیشه نیاز به بازبینی همایش های قبلی برای بهبود کیفیت مراسم های بعدی وجود خواهد داشت. خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار مفیدی برای گردآوری اطلاعات وجود دارد. به این ترتیب افراد امکان دسترسی به اطلاعات کاربردی در مورد سلیقه مشتریان و ترندهای برتر در حوزه برگزاری همایش را خواهند داشت. استفاده از این ترندها به کیفیت هرچه بهتر همایش ما کمک شایانی خواهد کرد.

یکی از راهکارهای ساده برای یافتن المان های برتر در حوزه برگزاری همایش مشاهده نحوه فعایت رقباست. بدون شک ما تنها شرکت فعال در زمینه برگزاری همایش در حوزه کسب و کارمان نیستیم. همین امر بدل به مزیتی برای ما خواهد شد. توصیه من در مورد زمان بندی برگزاری همایش انتخاب آخرین زمان ممکن است. به این ترتیب امکان مشاهده نحوه فعالیت رقبا و درس گرفتن از اشتباهات احتمالی آنها وجود خواهد داشت. به علاوه، حضور در مراسم رقبا موجب آشنایی بیشتر ما با مشتریان خواهد شد. به این ترتیب ما شناخت بهتری از آنها خواهیم داشت. نتیجه امر اینکه در زمان برگزاری همایش مان امکان تاثیرگذاری بیشتر ما بر روی آنها فراهم می شود.

یکی از نکات مهم درخصوص برگزاری همایش های چند روزه اهمیت روزهای نخست است. همیشه بازدیدکنندگان در روزهای اول انگیزه بیشتری برای حضور در همایش دارند. این امر با گذشت زمان کاهش چشمگیری خواهد یافت. به همین خاطر ما باید برنامه های اصلی مان را همان روزهای نخست برگزار کنیم.

ضرورت طراحی اپ کاربردی برای مراسم

امروزه به لطف توسعه شیوه های ارتباطی نحوه اطلاع رسانی برندها نیز تغییر شگرفی کرده است. دیگر خبری از ارسال نامه پستی برای افراد به منظور دعوت به همایش نیست. در عوض تمام امور حالت الکترونیکی گرفته است. توصیه من در این بخش طراحی یک اپ کاربردی برای همایش مان است. به این ترتیب امکان بارگذاری تمام اطلاعات مربوط به مراسم ها و سخنرانی های مختلف در آن اپ وجود دارد.

مطلب مرتبط: بازاریابی | هزاران مقاله روز بازاریابی را اینجا ببینید

خبر خوش برای برندهای علاقه مند به طراحی اپ برای همایش شان عدم نیاز به صرف هزینه بالاست. امروزه با کمک ابزارهای کمکی بدون نیاز به اطلاع از علم برنامه نویسی امکان طراحی اپ وجود دارد. البته شاید طراحی اپ به تنهایی تاثیرگذار نباشد. به همین خاطر باید به فکر فعالیت در شبکه های اجتماعی نیز باشیم. این امر از طریق ساخت اکانتی مستقل برای مراسم و استفاده از هشتگ اختصاصی صورت خواهد گرفت. به این ترتیب مراسم ما تفاوت آشکاری با نحوه فعالیت رقبا خواهد داشت. در حوزه بازاریابی همین تفاوت های به ظاهر ساده سرنوشت برندها را مشخص می سازد.

همانطور که مشاهده می کنید، برنامه ریزی و بازاریابی برای یک مراسم تخصصی امر دشواری است. به همین خاطر استفاده از تکنیک های کاربردی ضروری خواهد بود. در این زمینه توصیه های مقاله حاضر نقش موثری خواهد داشت. نکته مهم نگاه به این تکنیک ها به عنوان شروع راه است، بنابراین هرگز جست وجو برای تکنیک های بهتر را متوقف نکنید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی