جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

چگونه سرمایه گذار بابرنامه ای باشیم؟

بسیاری از مردم اختصاص زمان لازم برای طراحی یک برنامه مالی منسجم را جدی تلقی نمی کنند. بدون شک این امر امکان بروز مشکلات مختلف در زمینه کسب و کار و زندگی شخصی افراد را افزایش می دهد. درست به همین خاطر بخش بزرگی از سرمایه گذاری خانواده ها در حوزه های مختلف تجارت با شکست مواجه می شود.

کارشناس های باتجربه حوزه مالی مانند تام ترزیس توصیه های کاربردی برای هر سرمایه گذار در حوزه کسب و کار دارند. بی تردید استفاده از توصیه های یک کارشناس مالی معتبر سود فراوانی برای ما خواهد داشت. نکته مهم در این میان امکان استفاده از برخی تکنیک ها و توصیه های کاربردی به منظور کاهش نیازمان به مشاور مالی است. به این ترتیب در هزینه های مان نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای خواهیم کرد. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین نکات در این زمینه خواهیم پرداخت.

برنامه ریزی مالی

1. اهمیت تعریف برنامه مالی

برنامه مالی دو حالت کلی دارد. حالت نخست مخصوص شرکت هاست. در این وضعیت یک شرکت برای مدیریت بهینه منابع مالی و افزایش درآمدش اقدام به برنامه ریزی مالی می کند. در حالت دوم هر فرد برای خودش برنامه ریزی مالی خواهد کرد. در این مقاله هدف اصلی ما بررسی وضعیت فردی خواهد بود. بدون تردید فرآیند برنامه ریزی شامل دیدگاهی بلندمدت خواهد بود. به این ترتیب افراد باید برنامه شان را با افقی بلندمدت (دست کم پنج ساله) ترسیم کنند.

یک برنامه مالی موفق شامل پیش بینی چالش های پیش رو و طراحی الگوی سرمایه گذاری خواهد بود. به این ترتیب دیگر خبری از چالش های عجیب و غریب مالی در زمینه فعالیت سرمایه گذاری نخواهد بود.

مطلب مرتبط: برنامه ریزی به سبک افراد موفق

2. برآورد ارزش خالص

اصطلاح ارزش خالص کاربرد تخصصی در زمینه اقتصاد و مدیریت مالی دارد. این اصطلاح به تمام دارایی های یک فرد اشاره دارد. نکته مهم در زمینه برآورد ارزش خالص عدم اکتفا به مبالغ موجود در حساب مان است. به این ترتیب تمام دارایی های ما که امکان فروش شان وجود دارد، در این دسته قرار می گیرد.

پس از آنکه ارزش خالص مان را حساب کردیم، نوبت به منابع مالی احتمالی می رسد. به عنوان مثال دانشجویان امکان بهره مندی از انواع وام های دانشجویی را دارند. این امر یک منبع مالی احتمالی محسوب می شود. به این ترتیب در صورت نیاز امکان استفاده از آن برای افراد وجود خواهد داشت.

3. نقش گردش مالی در برنامه ریزی

هر فردی به منظور فعالیت موفق در زمینه سرمایه گذاری باید آمار دقیق گردش مالی خود را داشته باشد. در غیر این صورت امکان محاسبه میزان سود و ضرر فراهم نخواهد شد. امروزه از فایل های اکسل برای تحلیل وضعیت گردش مالی افراد استفاده می شود. اگر مهارت چندانی در این زمینه ندارید، استفاده از نرم افزارهای ساده حسابداری کارتان را به شدت ساده خواهد کرد. به این ترتیب امکان مقایسه میزان هزینه و سود دریافتی در مقاطع زمانی مختلف فراهم خواهد شد.

یکی از مزیت های اصلی اطلاع دقیق از میزان گردش مالی امکان برآورد توان سرمایه گذاری مان است. امروزه بسیاری از سرمایه گذارها به اشتباه بیشتر از سطح توان شان اقدام به سرمایه گذاری می کنند. به این ترتیب در نهایت با کمبود منابع مالی و در نهایت ورشکستگی مواجه می شوند. به منظور پرهیز از چنین رخدادی باید همیشه محاسبه دقیقی از میزان اعتبار مالی مان داشته باشیم.

4. استراتژی بازنشستگی

بی شک هیچ کدام از ما قصد کار تا پایان عمرمان را نداریم. افراد مختلف برنامه های گوناگونی برای بازنشستگی دارند. به این ترتیب فرآیند برنامه ریزی مالی آنها از هم متمایز می شود. وقتی ما تصمیم به بازنشستگی می گیریم، باید مقدار کافی سرمایه در اختیار داشته باشیم. در غیر این صورت امکان مواجهه با مشکلات مالی گسترده وجود دارد. متاسفانه بسیاری از افراد در زمینه برنامه ریزی مالی بسیار کند عمل می کنند. به این ترتیب در عمل پس از بازنشستگی مجبور به بازگشت به حوزه کسب و کار خواهند شد. بی تردید بازگشت دوباره به حوزه کسب و کار اعتبار ما را زیر سوال خواهد برد. به همین خاطر باید برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت بهینه منابع مالی و طراحی استراتژی بازنشستگی داشته باشیم.

5. اهمیت برنامه مدیریت ریسک

حوزه سرمایه گذاری هیچ گاه خالی از ریسک و خطر نیست. به همین خاطر افراد باید برنامه مطمئنی برای سرمایه گذاری داشته باشند. در سطح سرمایه گذارهای کوچک و خرد به طور معمول نخستین اشتباه آخرین اشتباه افراد خواهد بود، با این حساب اهمیت برنامه ریزی دقیق برای مدیریت ریسک های مالی افزایش می یابد. این امر در دو مرحله قابل پیگیری است: نخست همکاری با شرکت های بیمه به منظور جبران خسارت های احتمالی و دوم مشاوره با افراد ماهر در حوزه های سرمایه گذاری در راستای تضمین سرمایه گذاری مطمئن.

یکی از نکات مهم در زمینه برنامه مدیریت ریسک توجه به خدمات درمانی است. بی تردید گاهی اوقات ما نیازمند خدمات درمانی هستیم. در چنین زمانی داشتن پس انداز مناسب بسیار راهگشا خواهد بود. متاسفانه بسیاری از افراد در عمل فعالیت مناسبی در زمینه مدیریت ریسک و تضمین بودجه مناسب برای خدمات درمانی از خود نشان نمی دهند. به این ترتیب در بلندمدت با مشکلات مالی عمده ای مواجه می شوند.

6. برنامه کاربری برای پرداخت مالیات

فعالیت به عنوان سرمایه گذار نیازمند تدوین برنامه ای دقیق برای پرداخت به موقع مالیات است. امروزه بسیاری از سرمایه گذارها به دلیل تاخیر در پرداخت مالیات شان با جریمه های سنگین مواجه می شوند. بی تردید توصیه های زیادی در زمینه مدیریت مالیات ها وجود دارد. با این حال توصیه من بسیار ساده است. بر این اساس ما باید بر روی تقویم میز کارمان زمان پرداخت مالیات ها را یادداشت کنیم. به این ترتیب با رسیدن به موعد مورد نظر امکان پرداخت سریع مالیات فراهم خواهد بود. به علاوه، بانک ها معمولا خدمات مناسبی در زمینه پرداخت خودکار مالیات ارائه می کنند. این امر به طور معمول به صورت کاملا رایگان انجام می شود.

مطلب مرتبط: روش های آسان برای برنامه ریزی هفتگی

7. اهمیت برنامه آموزشی

اگر شما دارای فرزند یا نوه هستید، باید به فکر تحصیل و آموزش آنها باشید. این امر نیازمند پس انداز مقدار مشخصی از درآمدمان در طول سال است. به این ترتیب در زمان مورد نیاز منبع مالی مطمئنی برای هزینه بر روی تحصیل فرزندان مان خواهیم داشت. اطمینان از پس انداز برای برنامه آموزشی فرزندان مان از طریق حسابرسی دقیق از درآمدمان امکان پذیر خواهد بود. به این ترتیب، چشم انداز منسجمی از آینده تحصیلی کودکان مان ترسیم خواهیم کرد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی