جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

5 تکنیک جلب وفاداری مشتریان

جلب وفاداری مشتریان یکی از مهم ترین اهداف هر کسب و کاری محسوب می شود. امروزه منبع اصلی سود شرکت ها نه از مشتریان جدید، بلکه فروش چند باره به مشتریان ثابت شان حاصل می شود. اگر ما توانایی مناسب در زمینه حفظ وفاداری مشتریان را داشته باشیم، هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی مان به شدت کاهش خواهد یافت. این امر به معنای امکان سرمایه گذاری بیشتر برای تولید محصولات باکیفیت تر است. به علاوه، سود نهایی برندمان نیز افزایش خواهد یافت.

یکی از راهکارهای کاربردی برای جلب وفاداری مشتریان تلاش برای ایجاد رابطه عاطفی با آنهاست. به این ترتیب مشتریان علاقه بیشتری به برند ما خواهند یافت. این امر در مقیاس کلی موجب توجه بیشتر مشتریان به محصولات برندمان می شود. عنصر اعتماد در کسب و کار بسیاری از برندها گم شده است. ایجاد رابطه صمیمی با مشتریان امکان بازیابی این عنصر اساسی را فراهم می کند.

جلب وفاداری مشتریان

بدون شک مزیت های جلب وفاداری مشتریان بسیار آشکار است. اغلب برندها نیز به خوبی آن را می دانند، بنابراین پرسش اساسی در اینجا شیوه جلب وفاداری مشتریان خواهد بود. این امر یک فرآیند نسبتا بلندمدت است. اشتباه بسیاری از برندها عجله بیش از حد در راستای جلب وفاداری مشتریان است. به این ترتیب در عمل آنها مخاطب را دلسرد می کنند. در ادامه این مقاله هدف اصلی من بررسی پنج راهکار تاثیرگذار و ساده برای جلب وفاداری مشتریان است.

1. بیان مزیت وفاداری برای مشتریان

وقتی صحبت از جلب اعتماد و وفاداری مشتریان می شود، اغلب کارآفرینان به سراغ شیوه های کلیشه ای مانند طراحی کارت ویزیت جذاب، برگزاری همایش یا دعوت از مشتریان برای بازدید از شرکت می روند. نقطه نظر من در اینجا به کلی متفاوت از جریان فوق است. بر این اساس ما باید به فکر تاثیر عملی برنامه جلب وفاداری مشتریان بر روی زندگی شان باشیم. به راستی کمپین ما چه تغییری در زندگی آنها ایجاد خواهد کرد؟ به عبارت بهتر، وفاداری به برند ما چه مزیت هایی برای مشتریان در پی دارد؟ بی تردید مشتریان به خوبی از مزیت های وفاداری شان به یک برند برای طرف مقابل آگاهی دارند. وظیفه ما در این میان بیان مزیت های وفاداری این امر برای مشتریان است. در نتیجه تمایل مشتریان برای وفاداری به برند ما افزایش خواهد یافت. متاسفانه بسیاری از برندها در طول چند سال اخیر روند وارونه ای را در پیش گرفته اند. به این ترتیب فقط به دنبال تبلیغ وفاداری مشتریان به برندشان هستند. وقتی هیچ دلیلی برای وفاداری مشتریان ذکر نشود، این عمل به نوعی بی فایده به نظر خواهد آمد، بنابراین گام نخست ما جلب وفاداری مشتریان با بیان مزیت های آن برای آنها خواهد بود.

مطلب مرتبط: راهکارهای جذب مشتری به صورت مداوم

2. راه اندازی بخش VIP

بی تردید تکنیک های بسیاری برای جلب حمایت مشتریان و تبدیل شان به مشتریان وفادار وجود دارد. بهترین تکنیک ها در این زمینه به طور معمول موجب احساس ویژه و منحصر به فردی در مشتریان می شود. این امر به خوبی اهمیت مشتریان در نگاه برندها را نشان می دهد. بی تردید همه ما از اینکه مهم تلقی شویم، لذت می بریم.

ایجاد بخش VIP برای مشتریان معمولا گزینه پرهزینه ای تلقی می شود. به طور معمول مشتریان برای بهره مندی از خدمات بخش VIP مقدار مشخصی هزینه اضافی پرداخت می کنند. البته این امر به معنای دریافت هزینه عضویت در بخش VIP از سوی ما نیست. در اینجا ماجرای ما به کلی متفاوت است، بنابراین باید به دنبال شیوه های کاربردی برای جلب حمایت مشتریان باشیم. عضویت رایگان مشتریان در بخش ویژه گزینه مناسبی برای جلب وفاداری آنها محسوب می شود. به این ترتیب آنها تمایل بیشتری به وفاداری به ما و کسب و کارمان خواهند داشت. نکته مهم در اینجا عدم دریافت هزینه برای عضویت در بخش VIP است. در عوض معیار ما باید سابقه خرید مشتریان باشد. به عنوان مثال، وقتی مشتریان به سه خرید رسیدند، آنها را به طور خودکار در باشگاه ویژه عضو کنید. مزیت این عضویت برای مشتریان امکان بهره مندی از خدمات بیشتر در کنار تخفیف های گسترده خواهد بود.

3. برنامه همکاری مشترک با دیگر برندها

امروزه بسیاری از برندها برنامه های کاری خود را به صورت انفرادی پیش می برند. این امر ناشی از تلقی همکاری با سایر برندها به مثابه همکاری با رقبا و دشمنان مان است. بی تردید در دنیای امروز چنین تلقی از رقبا به هیچ وجه درست نیست. به همین خاطر ما باید به فکر تغییر نوع نگرش مان باشیم. همکاری با سایر رقبا برای جلب وفاداری مشتریان الزاما اشتباه نیست. این امر به شرط برنامه ریزی درست و دقیق ما برای جلب نظر مشتریان سودمند نیز خواهد بود. در اینجا طرف های همکاری باید از پیش اهداف خود را به روشنی تنظیم کنند. به این ترتیب امکان بهره مندی از مزایای عمده جلب مشتریان وفادار فراهم خواهد شد.

یکی از مزیت های اصلی همکاری در زمینه جلب وفاداری مشتریان امکان تبادل مشتری و یافتن مشتریان وفادار تازه است. بی تردید این امر برای هر دو طرف ماجرا سودمند است. از یکسو برند ما مشتریان تازه ای پیدا می کند، از سوی دیگر مشتریان یک برند امکان آشنایی با محصولات و خدمات یک شرکت تازه را خواهند داشت.

جلب وفاداری مشتریان

4. برنامه تقویت انگیزه مشتریان برای خرید

یکی از ساده ترین شیوه های جلب وفاداری مشتریان برنامه های ترغیب به هزینه بیشتر است. هدف اصلی در این نوع برنامه ها ایجاد شرایط مناسب برای خرید ارزان تر مشتریان است. به این ترتیب آنها به خرید از برند ما عادت خواهند کرد. امروزه این شیوه از سوی بسیاری از برندهای معتبر نیز دنبال می شود. فلسفه تخفیف های مناسبتی یا کمپین های ویژه کاهش قیمت محصولات نیز دقیقا تقویت همین نوع عادت است.

به منظور پیروی از این الگو ابتدا محصولات پرفروش برندتان را مشخص کنید. در مرحله بعد باید تخفیف های مناسب و تاثیرگذاری بر روی آن دسته از محصولات اعمال کنیم. در نهایت نیز با تبلیغ گسترده امکان جلب نظر مشتریان هدف فراهم خواهد شد. وقتی مشتریان به خرید از برند ما عادت کنند، دفعات بعد به طور طبیعی ابتدا به سراغ محصولات ما خواهند رفت. بی تردید این امر تاثیر انکارناپذیری در جلب حمایت و وفاداری مشتریان بازی خواهد کرد.

مطلب مرتبط: 12 راهکار جذب مشتری در سال 2018

5. برنامه های ارزش محور

گاهی اوقات مشتریان صرفا به دنبال تخفیف بهتر نیستند. امروزه مشتریان به ارزش های پیشنهادی مشتریان نیز توجه ویژه ای دارند. به این ترتیب بهره مندی از ارزش های تاثیرگذار در ساختار برندمان فرآیند تاثیرگذاری بر روی مشتریان را بسیار ساده خواهد کرد. بی شک طراحی یک ارزش مناسب در مرحله عمل بسیار دشوارتر از این حرف ها خواهد بود. به همین خاطر اغلب برندها در انجام آن با مشکلات عمده ای مواجه هستند. پیشنهاد من در این بخش توجه به سلیقه مشتریان و نحوه فعالیت سایر برندهاست. به طور معمول برندهای بزرگ در زمینه تولید ارزش های مورد علاقه مشتریان مهارت بالایی دارند. به این ترتیب الگوبرداری از برندهای بزرگ راهکار مناسبی برای موفقیت در عرصه کلی کسب و کار خواهد بود.

مزیت اصلی برنامه های ارزش محور عدم نیاز به اختصاص بودجه کلان برای ساماندهی آنهاست. به این ترتیب برندها فرصت مناسبی برای صرفه جویی در هزینه های خود خواهند داشت. بی تردید وقتی مشتریان از نظر احساسی با برندمان ارتباط مناسب برقرار کنند، امکان تاثیرگذاری بر روی آنها افزایش خواهد یافت. نکته مهم در اینجا عدم عجله برای دستیابی به نتایج مناسب است. به این ترتیب ما باید شکیبایی لازم برای نتیجه بخشی برنامه بلندمدت مان را به خرج دهیم. بی شک نتایج این صبر و شکیبایی ارزش این همه صبر و تحمل را خواهد داشت.  

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی