جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

شاید مهم ترین اقدامی که یک مدیر می تواند انجام دهد، به اشتراک گذاشتن رازهایی است که به وی برای کسب موفقیت کمک کرده است. درواقع این امر تنها عامل موفقیت در سطح جهانی خواهد بود. به همین خاطر نیز پس از گذراندن سن 29 سالگی، تصمیم گرفتم تا تمامی مواردی را که کمک حال مدیران خواهد بود، گردآوری کرده و در یک مقاله، معرفی کنم. در این رابطه تمامی موارد را مفید ندانسته و اقدام به حذف برخی از موارد مشابه کرده ام. در همین راستا و در ادامه به بررسی 29 مورد منتخب که تمامی آن چیزهایی است که یک مدیر برای موفقیت به آن نیاز دارد، خواهم پرداخت.

1-از اهمیت آموزش مداوم غافل نشوید

توصیه های مدیریتی

اگرچه این امر نکته ساده ای به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که بسیاری از افراد در این زمینه با اشتباهات بزرگی مواجه هستند. همین امر باعث می شود تا آنها در توهم آموزش دیدن به سر ببرند. به همین خاطر ضروری است تا آموزش سنتی را کنار گذاشته و به دنبال جدیدترین شیوه ها باشید. این امر سرعت بیشتر و یادگیری بهتر را به همراه خواهد داشت. در نهایت در صورتی که برنامه ریزی شما به صورت مداوم نباشد، بدون شک بیش ترین نتیجه ممکن را به دست نخواهید آورد. در این رابطه فراموش نکنید که افرادی مانند وارن بافت، هنوز هم نرخ مطالعه خود را حفظ کرده اند. به همین خاطر نباید برای هیچ دانشی، نقطه پایانی را متصور شد.

2-در حوزه ای فعالیت کنید که کاملا به آن علاقه مند هستید

شاید بتوان راز اصلی موفقیت را در علاقه دانست. درواقع با نگاهی به برترین های جهان نیز نمی توان حتی یک نفر را پیدا کرد که به شغل خود علاقه زیادی را نداشته باشد. به همین خاطر قدم گذاشتن در مسیر مورد علاقه، بدون شک سرعت پیشرفت شما را افزایش خواهد داد. در این رابطه توجه داشته باشید که حتی ممکن است هموار کردن مسیر برای حرفه مورد علاقه، سخت تر از سایر گزینه ها باشد، با این حال رشد سریع شما، تمامی هزینه های از دست رفته را جبران خواهد کرد. درواقع شما می توانید به پشتوانه علاقه خود، به سطحی دست پیدا کنید که بدون شک در سایر موقعیت ها امکان آن حتی تا پایان عمر نیز فراهم نخواهد شد. در این رابطه حتی صرف یک سال برای پیدا کردن حوزه مورد علاقه، ابدا بد نبوده و نباید زندگی خود را با هیچ فرد دیگری مقایسه کنید. این امر شما را وارد یک رقابت غیرضروری و کاملا مخرب خواهد کرد.

مطلب مرتبط: 5 توصیه به کارآفرین های تازه کار

3-قدرت نه گفتن را در خود تقویت کنید

بسیاری از موارد کوچک و کم اهمیت در زندگی ممکن است زمانی را از افراد اشغال کند که عملا انجام موارد ضروری را با مشکل مواجه خواهد ساخت. بدون شک کارآفرینی و مدیریت، از جمله پرمشغله ترین کارها محسوب می شوند. به همین خاطر شما نمی توانید به مانند فردی عادی زندگی کرده و در این حرفه نیز به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنید. در این رابطه ضروری است تا از همان ابتدا قدرت نه گفتن به هر چیزی که در جهت مخالف با اهداف شما قرار دارد را داشته باشید. درواقع شما باید یک سبک زندگی مخصوص به خود را داشته باشید تا شرایط برای رشد شما فراهم شود. در این رابطه بررسی شیوه زندگی افراد موفق نیز می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما باشد. درواقع شما تنها باید به دنبال رسیدگی به اولویت های زندگی و کار خود باشید تا پیشرفت کنید.

4-ایده آل گرا باشید

اگر نخواهید بهترین عرصه کاری خود باشید، بدون شک خود را همواره محدود خواهید کرد. این امر در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، باعث عدم تحقق رویاها خواهد بود. به همین خاطر تفاوتی ندارد که در چه عرصه ای فعالیت دارید، شما باید روحیه یک مبارز واقعی را در خود داشته باشید و رسیدن به بالاترین سطح ها را غیرممکن تلقی نکنید. بدون شک این امر باعث خواهد شد تا ویژگی های خاصی را پیدا کنید که بدون شک مورد پسند همگان نخواهد بود. این امر اگرچه ممکن است منجر به از دست رفتن بسیاری از دوستان شما شود، با این حال فراموش نکنید که از دست دادن دوستان اشتباه، نه تنها یک ضعف نبوده بلکه فضا را برای ورود افراد مناسب تر، فراهم خواهد کرد. به همین خاطر ضروری است تا بدون احساس ناامیدی به کار خود ادامه دهید. در این رابطه فراموش نکنید که قدم گذاشتن در راستای اهدافی بزرگ، سخت بوده و لازم است تا خود را برای گذر از دورانی دشوار آماده کنید، با این حال باور به این امر که این موارد کاملا موقتی بوده و شما به جایگاه دلخواه خود دست پیدا خواهید کرد، روحیه ای است که در نهایت شما را به هر هدفی خواهد رساند.

5-چندین شیوه مدیریتی را تمرین کنید

آفت اصلی بسیاری از مدیران این است که آنها تنها یک شیوه مدیریتی را فرا گرفته و تحت هر شرایطی آن را به اجرا می گذارند. این امر باعث خواهد شد تا شرکت با مشکلات بسیار بزرگی مواجه شود. به همین خاطر نیز ضروری است تا چندین روش برای خود داشته باشید. برای مثال تمرین شرایط بحرانی، باعث خواهد شد تا بهترین شیوه رفتاری برای چنین شرایطی را پیدا کنید. با تمرین کافی در این رابطه، شاهد تفاوت های خود با سایر مدیران خواهید بود. فراموش نکنید که کسب تجربه، تنها از دل وقوع حوادث تلخ به دست نیامده و شما با تمرین چنین شرایطی، می توانید بدون نیاز به اتفاقات تلخ و ناگوار، تجربیات لازم را به دست آورید.

6-تیم شرکت را اولویت اول خود بدانید

اگرچه همواره گفته می شود که باید مشتری را اولویت نخست بدانید، با این حال واقعیت این است که شما در ابتدا تیم خود را شکل خواهید داد و عملکرد آنها میزان مشتری شما را تعیین خواهد کرد. به همین خاطر شایسته است تا آنها را در جایگاه بالاتری تصور کنید. این امر باعث خواهد شد تا تیم به بالاترین سطح راندمان دست پیدا کرده و رشدی سریع را تجربه کنید. در این رابطه فراموش نکنید که حتی مدیران نیز عضوی از تیم شرکت بوده و باید کاملا با همگان هماهنگ باشند. در نهایت این امر که در زمینه کسب سود، بیش از حد عجولانه رفتار نکنید، زمینه را برای رشد حداکثری خود فراهم خواهید کرد.

7-در زمینه استخدام با دقت عمل کرده و برای اخراج افراد تا حد امکان سریع باشید

حتی یک استخدام اشتباه نیز ممکن است تا مدت ها شما را با مشکل مواجه سازد. به همین خاطر نیز ضروری است تا دقت عمل کافی را در این رابطه داشته و همواره سه گزینه را به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار دهید تا در نهایت بهترین گزینه ممکن را پیدا کنید. در این رابطه بهبود همیشگی فرآیند استخدام، از جمله اقدامات ضروری محسوب شده و منجر به جذب بهترین های موجود خواهد شد. در نهایت توجه داشته باشید که ساختار شرکت شما باید به نحوی باشد که در صورت نیاز به اخراج و یا جدا شدن یک فرد، این اقدام در کمترین زمان ممکن انجام شود. در غیر این صورت این امر خود به مشکلی در شرکت، خصوصا در زمینه مدیریت زمان منجر خواهد شد.

8-شکست را به معنای پایان کار تصور نکنید

حتی در بهترین حالت ممکن نیز شما با شکست هایی مواجه خواهید شد، با این حال در صورتی که شخصیت قوی ای نداشته باشید، بدون شک بسیار زود ناامید شده و از ادامه دادن منصرف خواهید شد. در این رابطه فراموش نکنید که حتی برترین کارآفرین ها نیز خصوصا در ابتدای کار خود با شکست هایی جدی مواجه بوده اند. به همین خاطر ابدا نادرست نیست اگر افراد موفق را شکست خورده هایی بدانیم که ناامید نشده اند. در این راستا ضروری است تا نگرش خود را نسبت به این مسئله تغییر داده و شکست را تنها به معنای فرصتی برای یادگیری بیشتر تصور کرده و در تلاش برای بهبود سریع روحیه خود باشید.

9-کتاب هرگز تنها نخورید نوشته کیت فراتزی را مطالعه کنید

این کتاب به قدرت روابط و تاثیر شبکه سازی در زمینه پیشرفت افراد اشاره دارد. جالب است بدانید که سایمون سینک، نویسنده و سخنران مطرح نیز این کتاب را به همگان توصیه کرده است. به همین خاطر شما نباید هیچ شانسی را برای گسترش دایره ارتباطات خود از دست بدهید. این افراد حتی اگر در حال حاضر نیز نتوانند کمکی را برای شما به همراه داشته باشند، می توان از آنها به عنوان مشتریان آینده استفاده کرد. به همین خاطر در این زمینه نباید بیش از حد کوتاه بینانه رفتار کرد.

10-خود را به صورت کامل درگیر کار کنید

بیشترین زمان شما باید به کار اختصاص یابد. فراموش نکنید که بدن انسان قادر است تا به هر شکلی که بخواهید، تغییر کند. به همین خاطر نیز ضروری است تا با اعمال فشار، در درازمدت آستانه تحمل خود در برابر سختی ها را افزایش دهید. در این رابطه فراموش نکنید که بیکاری، خود باعث خواهد شد تا ذهن به سمت افکاری برود که ممکن است روحیه شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر ضروری است که تا حد امکان، ساعت های بیکاری خود را کاهش دهید. در نهایت نباید انجام هر کاری را خارج از محدوده وظایف خود تلقی کنید. این امر نیاز به استخدام را خصوصا در ابتدای کار کاهش خواهد داد که خود یک مزیت بزرگ محسوب می شود. همچنین لازم است تا همواره به دنبال افرادی باشید که قادر به انجام چندین کار بوده و از اقداماتی نظیر دورکاری و همکاری با پیمانکارها نیز استقبال کنید.

11-نگاهی چندجانبه داشته باشید

با نگاهی به افراد موفق، پی به این نکته خواهید برد که آنها یک ایده جدید را پیدا کرده و با تکیه بر آن، به موفقیتی چشمگیر دست پیدا می کنند. این امر نگرش یک فرد برنده را نشان می دهد. این امر در حالی است که افراد عادی، به علت این امر که سایرین تاکنون در یک حوزه فعالیتی را نداشته اند از کنار حتی بهترین ایده ها نیز می گذرند. به همین خاطر نیز ضروری است تا نگرش خود را گسترش داده و به دنبال بررسی موضوعات از چند زاویه دید مختلف باشید. این امر بدون شک باعث خواهد شد تا بهترین فرصت ها را بتوانید برای خود خلق کنید. در آخر فراموش نکنید که هر یک از قوانین با توجه به نیازهای زمانه خود نوشته شده اند. به همین خاطر نباید از اعمال تغییرات در آن واهمه ای داشته باشید.

12-همواره برنامه جایگزین برای خود داشته باشید

حتی در بهترین حالت نیز احتمال دارد که همه چیز مطابق پیش بینی ها جلو نرود. تحت این شرایط اگر راهکاری دیگر را نداشته باشید، بدون شک با توقفی تلخ مواجه خواهید شد. به همین خاطر ضروری است تا برای هر هدف و اقدامی، یک برنامه جایگزین را نیز تعیین کنید، با این حال تنها باید در شرایطی به سراغ این برنامه بروید که با مشکلی جدی و غیرقابل حل مواجه هستید.

مطلب مرتبط: چند توصیه به کارآفرینان جوان برای همکاری با دیگران (ویدئو)

13-در هیچ مرحله ای اقدامات خود را متوقف نکنید

اگرچه برخی تصور می کنند که در شرایط سخت، باید عقب نشینی کرده و منتظر بهبود اوضاع بمانند، با این حال فراموش نکنید که با اتخاذ سیاست های درست، می توان حتی از بدترین شرایط نیز موقعیت های خارق العاده ای را ایجاد کرد. در این رابطه مایکل شوماخر، اسطوره اتومبیلرانی در یکی از مصاحبه های خود دلیل کسب قهرمانی های متعدد را یک عامل معرفی کرده است. درواقع وی عنوان کرده که هر زمانی که افراد برای گذشتن از پیچ ها از ترمز استفاده می کردند وی هیچ تغییری را در میزان سرعت خود به وجود نمی آورد. اگرچه این امر اقدامی سخت محسوب شده و نیازمند تمرین بسیاری بوده است، با این حال به یک مزیت بزرگ برای تضمین قهرمانی های وی تبدیل شده است. به همین خاطر شما نیز باید در تلاش برای رفتاری متفاوت از سایر برندها بوده و همواره بدون کاهش سرعت خود، به سمت جلو گام بردارید.

14-به دنبال بهبود جامعه خود باشید

اگر هدف اصلی شما تنها کسب سود باشد، بدون شک تنها قادر به ایجاد یک رابطه اقتصادی با جامعه خود خواهید بود. این امر مخاطب حداکثری را به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر ضروری است تا در تلاش برای ایجاد بهبودهایی در جامعه خود باشید. این امر به هر میزانی که با نوع کسب وکار شما ارتباط بیشتری را داشته باشد، تاثیرگذاری بالاتری را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر همواره حداقل یک هدفی که بهبود اوضاع جامعه را به همراه دارد، در دستور کار خود قرار دهید.

15-ارزیابی را به عادت رفتاری خود تبدیل کنید

قبل از انجام هر کاری شما باید همه چیز را مورد ارزیابی و بازبینی مجدد قرار دهید. در غیر این صورت ریسک کار شما در سطحی بسیار بالا قرار خواهد گرفت. این امر بدون شک ثبات را برای شرکت به همراه نخواهد داشت. در این رابطه استفاده از نظریات تمامی افراد تیم نیز مفید خواهد بود. درواقع نظر جمع همواره جامع تر از تصمیمات فردی بوده و اهمیت تیم شرکت را برای شما نشان خواهد داد.

16-از خانواده خود غافل نشوید

هیچ چیز نباید باعث شود تا شما از خانواده خود دور بمانید. درواقع با یک برنامه ریزی درست، می توان هر دو بخش مهم زندگی را در کنار یکدیگر به خوبی حفظ کرد. به همین خاطر ضروری است تا به نقش و تاثیر خانواده در رسیدن به موفقیت، توجه ویژه ای داشته باشید.

17-از خودتان غافل نشوید

اگر خود را فراموش کرده و تنها به عنوان یک مدیر به خود بنگرید، با بسیاری از مشکلات روحی و جسمی در درازمدت مواجه خواهید شد. به همین خاطر حداقل سه مورد از تفریحات و اقدامات روزمره که برای شما جذابیت بالایی را به همراه دارد، حفظ کرده و زمان هایی را با خود خلوت کنید.

18-صرفه جویی را جدی بگیرید

اگر سبک زندگی مبتنی بر صرفه جویی را نداشته باشید، بدون شک هیچ سطح درآمدی برای شما کافی نخواهد بود. این امر خود به دلیلی برای انجام کارهایی تبدیل خواهد شد که کاملا در تضاد با اصول تجارت قرار دارد. برای مثال ممکن است برای کسب سود بیشتر از کیفیت خدمات خود بکاهید. این امر خصوصا در ابتدای کار بسیار مهم بوده و لازم است تا همواره عاقلانه و با دلایلی مشخص اقدام به خرج کردن کنید.

19-قدردان نعمت های خود در زندگی باشید

هر فردی از نقاط قوت و ضعفی برخوردار است. درواقع نمی توان هیچ انسانی را در حد کمال تصور کرد، با این حال در صورتی که انسانی قدردان نباشید، بدون شک امکان لذت بردن از زندگی فراهم نخواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا در هر مرحله از زندگی خود کاملا قدردان بوده و هر روز دلایل خوشبختی خود را مرور کنید. با این اقدام، پس از مدتی شاهد تاثیرات معجزه آسای آن خواهید بود.

20-برای حفظ سلامت خود برنامه ریزی کنید

شما باید خود را برای چندین سال کار مداوم، آماده نگه دارید. در غیر این صورت پس از مدتی با انواع بیماری ها مواجه خواهید شد. در این رابطه ورزش مداوم در کنار یک برنامه غذایی درست، از جمله اقدامات ضروری محسوب می شود، با این حال نباید از حفظ سلامت روح خود نیز غافل شوید. برای این امر یوگا، مدیتیشن و مراجعه مداوم به روان پزشک، کاملا کارساز خوهد بود. در آخر فراموش نکنید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.

21-نظرات دیگران در رابطه با خود را بی اهمیت تلقی کنید

بنا به هر دلیلی ممکن است برخی از افراد با شما مشکلاتی را داشته باشند، با این حال این امر نباید باعث شود تا شما نسبت به خود حسی بد را پیدا کرده و یا وقت خود را صرف پاسخگویی به آنها کنید. درواقع گوش ندادن به حرف های بیهوده، خود از جمله هنرهای بزرگ افراد موفق محسوب می شود. با این حال باید مرزی را میان انتقادات درست و بی فایده قائل شوید. درواقع انتقادات درست دقیقا رفتاری متفاوت را نیاز داشته و لازم است تا مورد توجه جدی شما قرار گیرد.

22-هر تهدیدی را یک فرصت تلقی کنید

برای مدیران موفق، هیچ بن بستی وجود ندارد. فراموش نکنید که شرایط سخت بازار برای تمامی برندها بوده و شما تحت این شرایط می توانید با پیدا کردن یک راهکار نوآورانه، خود را به بالاترین جایگاه برسانید. به همین خاطر لازم است تا تهدیدهای موجود را فرصتی برای خود قلمداد کنید.

23-اهدافی مشخص را داشته باشید

اهداف شما باید کاملا مشخص و قابل دستیابی باشند. برای مثال برای یک فوتبالیست، تبدیل شدن به بهترین بازیکن جهان، هدفی امکان پذیر است. با این حال در صورتی که وی بخواهد بهترین دونده جهان بشود، بدون شک برای وی به علت انتخابی که داشته است، عملا غیرممکن خواهد بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا اهدافی را برای خود مشخص کنید که دقیقا مراحل رسیدن به آن را بتوان متصور شد. در این رابطه بیش از حد رویایی بودن، تنها باعث ناامیدی شما خواهد شد. در آخر فراموش نکنید که اهداف بزرگ خود را باید به چندین هدف کوچک تبدیل کنید که شانس دستیابی شما به آن افزایشی چشمگیر را پیدا کند.

24-سخت ترین اقدامات خود را در ساعات اولیه انجام دهید

افراد در ساعات اولیه صبح، در بالاترین سطح از انرژی بوده و این امر باعث می شود تا انجام کارهای سخت، راحت تر باشد. به همین خاطر در برنامه روزانه خود باید، در ابتدا سخت ترین کارها را قرار داده و در آخر به سراغ ساده ترین آنها بروید. این امر باعث خواهد شد تا در ساعت پایانی کار که از کمترین میزان انرژی برخوردار هستید، اقداماتی را انجام دهید که عملا فشار خاصی را به همراه ندارد.

25-اقدامات روزانه خود را در شب قبل تنظیم کنید

این امر باعث خواهد شد تا به محض بیدار شدن، دقیقا بدانید که چه کارهایی را باید انجام دهید. در غیر این صورت زمان نسبتا زیادی را برای برنامه ریزی از دست خواهید داد. در نهایت فراموش نکنید که برنامه شما باید فضای کافی برای اضافه کردن موارد جدید را داشته باشد. علت این امر به این خاطر است که همه چیز را نمی توان پیش بینی کرد و همواره احتمال اضافه شدن موارد و اعمال تغییراتی وجود دارد.

26-کار و زندگی شخصی خود را از یکدیگر جدا کنید

شما در هنگام ورود به دفتر شرکت باید تمامی مسائل مربوط به خانه را کنار گذاشته و در هنگام وارد شدن به خانه نیز باید کاملا برعکس عمل کنید. این امر باعث خواهد شد تا تمامی تمرکز شما بر روی موردی باشد که باید انجام شود. این امر تاثیر اقدامات شما را افزایش خواهد داد. در نهایت از درگیر کردن خانواده خود با مشکلات کار و یا همکاران با زندگی شخصی خود، اکیدا خودداری کنید.

مطلب مرتبط: توصیه بیل گیتس به کارآفرینان

27-افرادی باهوش تر از خود را استخدام کنید

با نگاهی به شرکت مایکروسافت، اپل و... به این نکته پی خواهید برد که کارمندان این شرکت، در سطح علمی به مراتب بالاتری از مدیران آن قرار دارند. این امر در حالی است که بسیاری از شرکت ها تصور می کنند که مدیر شرکت باید در بالاترین سطح تجربه و علم قرار داشته باشد. به همین خاطر نیز ضروری است تا به دنبال افرادی برای تیم خود باشید که از سطح توانایی های شما فراتر باشند. در این رابطه فراموش نکنید که هر فرد باید در حوزه کاری خود بهترین باشد. به همین خاطر نباید تصور کنید که ملاک بهترین بودن این است که از هر جهت، از شما بالاتر باشند. برای مثال یک مدیر فروش موفق، باید تنها در این بخش از شما بهتر باشد.

28-مطالعه را تنها به کتاب محدود نکنید

مقالات، سخنرانی ها و حتی توجه به محیط اطراف نیز می تواند بار آموزشی بسیار بالایی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر یادگیری مداوم را تنها به مطالعه کتاب محدود تصور نکرده و از هر موقعیتی، به دنبال افزایش دانسته های خود باشید. در این رابطه حتی یادگیری از کارمندان نیز مشکلی نداشته و به بهبود روابط شما با آنها منجر خواهد شد.

29-هیچ گاه از خود راضی نباشید

انسان همواره به دنبال راحتی است. تحت این شرایط اگر خود را خوب تلقی کنید، بدون شک در انجام کارهای بعدی خود با افتی محسوس مواجه خواهید شد. به همین خاطر هیچ گاه از خود و تیم شرکت رضایت کافی را نداشته و به فکر بهتر شدن باشید. این امر شما را نسبت به همه چیز هوشیار نگه خواهد داشت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی